Svar: Tøjvask
28. april 2011
Alder:
17 mdr.
Kære Mette
Det anbefales normalt at man vasker babytøj en gang før det lille barn skal have det på, fordi små børns hud er meget sart og der kan være tilsat forskellige stoffer til tøjet under produktion, som kan irritere huden. Det er også sådan at visse kemiske stoffer kan blive optaget gennem huden - og det gælder uanset om der er tale om sengetøj, børnetøj, voksentøj, håndklæder osv. ligesom det også findes i noget legetøj.
Nogle vælger derfor at vaske alt tøj, legetøj, sengelinned osv. før brug og har det som en fast rutine - både til dem selv og deres børn, andre vælger kun at vaske der, som kan indeholde overskudsfarve og atter andre tager bare det nye tøj eller legetøj i brug og vasker det, når det derefter er beskidt.
Der er ikke nogen faste regler og jeg synes du skal gøre som du umiddelbart finder vil fungere bedst for din dreng og jeres lille familie... Nogle ting vil du måske vælge at vaske, andre steder vil du ikke gøre det og det er fint - Hverdagen skal jo også fungerer :)
Dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar!
Rigtig god weekend! Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske