Svar: Blåt mærke på ryggen
24. februar 2011
Alder:
21 mdr.
Kære lillepigens mor
Børn kan fødes med det man kalder for mongolplet, hvilket intet har med mongolisme eller Dawns syndrom at gøre.
Mongolpletter er blålige eller dybt brunlige pletter, som sidder over os sacrum (halebenet), ved ryggen eller på underekstremiteterne (benene).
Man ser det hyppigst hos nyfødte, hvor forældrene er fra Middelhavslandende, Asien eller Afrika, men kan også af og til se det hos europæiske børn og hos børn fra Grønland.
Børnene bliver som regel født med pletten, der dog kan ændre sig i størrelse og udseende. Pletterne forsvinder af sig selv, og det er således ikke noget man har i sit voksenliv.
Mongolpletter er noget helt normalt og det er ikke farligt. Navnet hænger sammen med at, man har set pletterne hos børn fra Mongoliet.
Mongolpletterne skyldes en rigelig mængde af melanocytter, som er den celletype, der producerer det brunsorte pigment, der kaldes melanin.
Spørgsmålet er om din datter mon er født med denne plet og at det således er en mongolplet der er tale om - måske er der grønlandske, asiatiske eller andre gener i jeres familie?
Jeg synes du skal vise det til jeres læge, når jeres datter skal til undersøgelse næste gang :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske