Svar: Børnehave - 3 år
8. februar 2011
Alder:
3 år
Kære forvirrede mor
Da I planlægger at flytte og det til en anden by, så kan det ikke undgås at jeres datter kommer til at skifte institution før eller siden. Så selvom der er en bestemt institution du gerne vil have hende i, og I så var heldige at det lykkedes at få hende ind der, så vil det alligevel være begrænset, hvor længe hun vil kunne være der.
Som udgangspunkt må det vigtigste være at hun skal skifte institution så lidt som muligt og det er også super vigtigt, at det sted hun er, virker trygt og rart for hende. Her prioriterer jeg højere at hun har det godt, at der er omsorgsfulde og nærværende pædagoger, tid og gode rolige og trygge rammer, frem for nye bygninger og store gode udenomsarealer.
Sandsynligheden for at hun kommer i den institution I gerne vil have hende i er minimal og får hun endelig en plads der, så vil det sandsynligvis være for en kort periode og hvad skal hun så indtil hun får den pågældende plads ... Den plads I har fået tilbudt nu - det lyder som et lille trygt sted, kun 19 børn det er ikke meget og det lyder faktisk som en meget god overgang mellem dagpleje og så en noget større børnehave, som hun så kan komme i, når I flytter.
Man kunne måske forestille sig at den pågældende børnehave, havde mulighed for at tage mere på ture eller lave andre ting med børnene, netop fordi børneflokken er så lille som den er. Det kan jo også være en fordel, at der ikke er så mange.
En naturbørnehave er det ikke, men det kan I jo så søge om i den kommune I vil flytte til og håbe at hun så får plads der.
Så min umiddelbare tanke er, at det er vigtigt at hun ikke flyttes rundt mere end højst nødvendigt og at hun er tryg og har det godt, hvor hun er. Den lille børnehave lyder tryg og ved at lade hende have sin hverdag der, så skal hun først skifte igen, når I flytter - hvornår det så end bliver ...
Håber du kan bruge dette :) Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske