Svar: Ældste barn i dagplejen
11. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Sofies mor
Det er sådan, at selvom børn er på lidt forskelligt alderstrin, så kan de sagtens have stor glæde af hinanden, og de vil ofte forsøge at nærme sig hinanden aldersmæssigt.
Hvis et barn på knap 2 år for eksempel leger med et barn der kun er 1½ år, så vil den ældste gå lidt ned i niveau og den yngste forsøge at strække sig - for at de kan nå til en fælles leg, hvor de begge to kan være med. Børnenes ønske om at kunne lege og kommunikere sammen er så stort, at de begge gør deres bedste for, at det skal kunne lade sig gøre.
Man kan godt som forældre blive bekymret, hvis man oplever at ens "store" barn altid leger med yngre børn. Enten fordi aldersfordelingen er sådan i dagplejen, eller også fordi barnet bare vælger sådan og mange forældre tænker "er det fordi hun ikke kan begå sig med nogen på sin egen alder" eller tænker måske "vil hun få problemer med at begå sig blandt alderssvarende". Men sådan er det sjældet, tværtimod.
Formentlig har barnet meget fine sociale kompetencer, som det prøver af i selskab med de yngre børn ...
At kunne lege på tværs af alder er noget, som alle børn lærer rigtig meget af, både den yngste og den ældste. Det har stor betydning for deres evne til at indgå i sociale sammenhænge senere hen. Og i jeres tilfælde synes jeg slet ikke du behøver være bekymret, din datter har jo i en periode, haft en rolle som "den yngste" og nu skal hun så prøve at være "den ældste". Det vil være rigtig fint for hende og for hendes sociale kompetencer - og de alderssvarende børn, vil hun så naturligt møde i legestuen en gang om ugen eller mere :)
Rigtig meget held og lykke forsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske