Svar: Tynd afføring og udspilet mave
4. november 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Ida
Børn afføringsmønster får hos forældre en meget stor betydning, dette naturligvis fordi vi skifter ble flere gange dagligt og derfor ser alle detaljer i barnets afføring. Det er derfor helt naturligt, at du bekymrer dig over din drengs hyppige afføringer, problemer med hudirritation og ubehag i forbindelse hermed og du skal naturligvis også bekymre dig - for du er jo hans mor :)
Når læge og sundhedsplejerske ikke gør så meget mere andet end at udskrive diverse cremer, salver, tage prøver osv. så er det fordi din dreng umiddelbart trives. Og her er børns afføring og afføringens konsistens osv. ikke så vigtig - det vigtige er netop at se på almen velbefindende og trivsel også selvom afføringen kan se anderledes ud end man måske normalt ville forvente...
Antallet af afføringer hos små børn er meget varierende. Generelt gælder dog at børn i din drengs alder har mange afføringer dagligt og at disse afføringer ofte passer med antallet måltider barnet spiser. Hver gang han ammes, så laver han også i bleen - det kan næsten føles som om at der er direkte hul igennem.
Børn der får bryst har generelt hyppigere afføringer end børn der får flaske. Derfor har du ret i at en flaske med mme, måske godt kunne gøre at afføringshyppigheden blev nedsat hos din dreng ... Modsat, så vil de fleste børn naturligt i 2-3 måneders alderen få ændret afføringshyppighed, der sker nogle ændringer i barnets mave og tarm, mælken optages på en anden måde og børn begynder i denne alder, at have længere tid mellem deres afføringer.
Det betyder at ammebørn sagtens kan gå i 7-14 dage uden at have afføring hvor børn der får flaske f.eks. skal have afføring en gang i døgnet.
Indtil børn er ca 8 uger gamle, vil afføringerne være gule og det er helt normalt at børn der ammes har meget tynde afføringer. Herefter får ca 1/3 af børnene grønne afføringer og når barnet begynder med skemad, skifter afføringerne farve til mere brun og konsistensen bliver naturligt mere fast. Farven afhænger dels af hvad barnet får at spise og hvad bakterieflora barnet har i mave og tarm. F.eks. er bakterien laktobacillus bifidus dominerende hos brysternærede børn. Den grønne farve skyldes første og fremmest galdefarvestoffer der omdannes af bakterier og dermed bliver afføringen grøn.
Modermælk indeholder en del æggehvidestoffer og sukkerstoffer, som virker "osmototisk aktive" - det vil sige at de holder på vandet. Derfor vil børn der ammes have naturligt tyndere afføringer. Samtidig vil ammede børn ofte også have en højere forekomst af motilin der fremme peristaltikken og dermed altså hyppigere afføringer.
At din dreng kan prutte, så afføringen står ud i stråler er der intet unormalt i - det vil mange forældre kunne nikke genkendende til. Du må bare være opmærksom på at holde bleen på ham, når han prutter, så bleen kan opfange den afføring der kommer ...
Jeg kan godt forstå du synes det er en uholdbar situation og at du overvejer at give ham modermælkserstatning. Som sagt, tænker jeg at det erfaringsmæssigt vil blive bedre i 2-3 måneders alderen og du må her overveje om du vil vente på det. Ellers kan du prøve med lidt erstatning, for at se om det kan gøre en forskel.
Jeg synes dog ikke du skal gå helt over til at give flaske, det vil næsten være synd, når din amning fungerer godt og han og du i princippet er glade for amning ... Men du kan prøve med en flaske i døgnet og se om det gør nogen forskel hos jer.
Du skal være opmærksom på, hvordan du ammer ham, da brug af forskellige ammestillinger kan hjælpe på hans udspilede mave. Han får ikke så meget luft med ind, hvis du f.eks. ammer ham i tvillingestillingen eller måske prøver at lægge dig ned og amme liggende.
Du skal også være opmærksom på her, at børn der får flaske nogle gange kan have tendens til at sluge mere luft, så lige i forhold til dette er flasken måske ikke så god en idé - men igen, det må komme an på en prøve.
Og igen - udspilet mave er helt normalt, faktisk vil mange spædbørn nærmest se 'syge ud', når de ligger uden tøj og har spist, netop fordi deres mave vil være enormt stor i forhold til resten af kroppen - det er normalt og et sundhedstegn ..:)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske