Svar: Gode råd til tandbørstning

25. oktober 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Du har ret i, at det er meget ubehageligt, hvis man skal holde sit barn fast, for at få børstet tænderne. Det kan hurtigt blive et overgreb på barnet, hvis det skal gøres med 'vold og magt' og det er naturligvis noget der kan give tandproblemer og også tandlægeskræk senere hen, som du selv er inde på :)

Det er for det første en rigtig god idé at bryde hele situationen ved at børste tænderne et andet sted end I plejer. Det vil sige, at hvis I plejer at børste tænderne på badeværelset, så prøv i stedet imens hun ligger på puslepuden, i sofaen, på køkkenbordet eller hvad I nu synes.

Hvis hun plejer at være i din favn, så prøv i stedet at sætte hende foran spejlet på badeværelset og stil dig bag hende, så hun kan se hvad du laver, imens du børster hendes tænder.

Så er det vigtigt at du gør det så kort som muligt til at starte med og så i takt med at hun bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden du får det gjort med. Du skal altså lige nu stoppe inden det bliver for meget, så hun begynder at forbinde det at få børstet tænder med noget hyggeligt og ikke ubehageligt.

Derfor må I også vigtigt at du lige nu accepterer at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det, men fokus er lige nu ikke at alle ...

Annonce

... tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og igen, derefter øger du antallet af tænder i takt med at hun bliver fortrolig med det.

Gør også det at du fokuserer på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder.

Man kan normalt bruge almindelige voksentandpasta til børn, men man kan også købe en speciel børnetandpasta og nogle børn kan bedre lide smagen af disse og synes også det er sjovere, hvis der er figurer på tuben. Når du vælger tandpasta, så skal du sikre dig at der er et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og så skal du kun bruge en mængde der svarer til hendes lillefingernegl.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Prøv også at finde en tandbørste som hun måske synes er særligt fin og lad hende lege med den, så hun er tryg ved den.

Forsøg evt. med en elektrisk tandbørste. Nogle børn bryder sig ikke om lyden og fornemmelsen, men andre børn synes det er super sjovt, når det snurrer i munden. Det er bestemt et forsøg værd :) Har I ikke en el-tandbørste så kan I købe en på batteri, så er det ikke så dyrt at finde ud af om hun kan lide det ...

Og prøv så også at få børstet tænderne inden hun bliver alt for træt, så er chancen for succes større :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder