Svar: Gode råd til tandbørstning
25. oktober 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Mor
Du har ret i, at det er meget ubehageligt, hvis man skal holde sit barn fast, for at få børstet tænderne. Det kan hurtigt blive et overgreb på barnet, hvis det skal gøres med 'vold og magt' og det er naturligvis noget der kan give tandproblemer og også tandlægeskræk senere hen, som du selv er inde på :)
Det er for det første en rigtig god idé at bryde hele situationen ved at børste tænderne et andet sted end I plejer. Det vil sige, at hvis I plejer at børste tænderne på badeværelset, så prøv i stedet imens hun ligger på puslepuden, i sofaen, på køkkenbordet eller hvad I nu synes.
Hvis hun plejer at være i din favn, så prøv i stedet at sætte hende foran spejlet på badeværelset og stil dig bag hende, så hun kan se hvad du laver, imens du børster hendes tænder.
Så er det vigtigt at du gør det så kort som muligt til at starte med og så i takt med at hun bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden du får det gjort med. Du skal altså lige nu stoppe inden det bliver for meget, så hun begynder at forbinde det at få børstet tænder med noget hyggeligt og ikke ubehageligt.
Derfor må I også vigtigt at du lige nu accepterer at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det, men fokus er lige nu ikke at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og igen, derefter øger du antallet af tænder i takt med at hun bliver fortrolig med det.
Gør også det at du fokuserer på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder.
Man kan normalt bruge almindelige voksentandpasta til børn, men man kan også købe en speciel børnetandpasta og nogle børn kan bedre lide smagen af disse og synes også det er sjovere, hvis der er figurer på tuben. Når du vælger tandpasta, så skal du sikre dig at der er et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og så skal du kun bruge en mængde der svarer til hendes lillefingernegl.
Prøv også at finde en tandbørste som hun måske synes er særligt fin og lad hende lege med den, så hun er tryg ved den.
Forsøg evt. med en elektrisk tandbørste. Nogle børn bryder sig ikke om lyden og fornemmelsen, men andre børn synes det er super sjovt, når det snurrer i munden. Det er bestemt et forsøg værd :) Har I ikke en el-tandbørste så kan I købe en på batteri, så er det ikke så dyrt at finde ud af om hun kan lide det ...
Og prøv så også at få børstet tænderne inden hun bliver alt for træt, så er chancen for succes større :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske