Svar: Trivsel med store skift

15. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Desiree

Jeg kan godt høre at der vil ske store forandringer i jeres lille familie de næste måneder og I må naturligvis forsøge at få det bedste ud af det hele ...

Jeg kan godt forstå du gerne vil skærme din datter og undgå så mange skift som muligt, men et eller andet sted, så tænker jeg, om ikke det er bedre at flytte alt på en gang i stedet for at finde en midlertidig bolig og så skulle flytte igen, afvente med vuggestue osv. Det lyder for mig som om at det snarere vil trække tingene i langdrag ...

I har jo, for mig at se, alle muligheder for at give jeres datter den ro og opmærksomhed hun vil have behov for, netop fordi du skal gå hjemme på barsel og far kommer hjem efter længere tids udstationering. Jeg ved ikke hvor meget far skal arbejde, når han kommer hjem, måske skal han arbejde meget - men måske vil han også kunne hellige sig familien lidt mere. I hvert fald vil du, når du går på barsel, kunne give jeres datter lidt kortere dage i institutionen og vil også kunne bruge ekstra tid på indkøring og vil sågar kunne holde hende hjemme en ekstra dag, hvis hun har brug for det.

Det bliver naturligvis hårdt med en lille ny i huset, men sådan er det - det må I prøve at klare ... :)

Du skriver at I ...

Annonce

... skal flytte ved årsskiftet og jeg tænker, er det så ikke en mulighed at bibeholde nuværende vuggestue indtil I flytter der? Far kommer hjem i oktober, den lille ny kommer i november og så flytter i både bolig og institution i januar og tager så der en ting af gangen og giver hende den indkøring og korte dage som hun naturligt behøver.

I kan her undersøge, hvad institutioner der findes i den nye kommune. Måske findes der 2 års børnehaver, som hun kan starte i, måske er der en integreret institution, så hun - når I først er flyttet - ikke skal skifte igen, når hun bliver 3 år gammel ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skriver at jeres datter er født 9 uger før tid, men at I ikke kan mærke det på hende - det er naturligvis rigtig dejligt, men vær stadig opmærksom på at hun er en lille pige, som måske ikke tåler for mange store forandringer på en gang. Måske vil hun derfor reagere meget på det hele, måske ikke - det må tiden vise. Stadig må det være bedre for hende, at tingene ikke trækker i langdrag og at hun ligesom kan koncentrere sig om og vende sig til at 'nu er det sådan', så hun ikke oplever flere skift over flere måneder, end højst nødvendigt :)

Jeg håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke med hende - ja med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre