Svar: Trivsel med store skift
15. september 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Desiree
Jeg kan godt høre at der vil ske store forandringer i jeres lille familie de næste måneder og I må naturligvis forsøge at få det bedste ud af det hele ...
Jeg kan godt forstå du gerne vil skærme din datter og undgå så mange skift som muligt, men et eller andet sted, så tænker jeg, om ikke det er bedre at flytte alt på en gang i stedet for at finde en midlertidig bolig og så skulle flytte igen, afvente med vuggestue osv. Det lyder for mig som om at det snarere vil trække tingene i langdrag ...
I har jo, for mig at se, alle muligheder for at give jeres datter den ro og opmærksomhed hun vil have behov for, netop fordi du skal gå hjemme på barsel og far kommer hjem efter længere tids udstationering. Jeg ved ikke hvor meget far skal arbejde, når han kommer hjem, måske skal han arbejde meget - men måske vil han også kunne hellige sig familien lidt mere. I hvert fald vil du, når du går på barsel, kunne give jeres datter lidt kortere dage i institutionen og vil også kunne bruge ekstra tid på indkøring og vil sågar kunne holde hende hjemme en ekstra dag, hvis hun har brug for det.
Det bliver naturligvis hårdt med en lille ny i huset, men sådan er det - det må I prøve at klare ... :)
Du skriver at I skal flytte ved årsskiftet og jeg tænker, er det så ikke en mulighed at bibeholde nuværende vuggestue indtil I flytter der? Far kommer hjem i oktober, den lille ny kommer i november og så flytter i både bolig og institution i januar og tager så der en ting af gangen og giver hende den indkøring og korte dage som hun naturligt behøver.
I kan her undersøge, hvad institutioner der findes i den nye kommune. Måske findes der 2 års børnehaver, som hun kan starte i, måske er der en integreret institution, så hun - når I først er flyttet - ikke skal skifte igen, når hun bliver 3 år gammel ...
Du skriver at jeres datter er født 9 uger før tid, men at I ikke kan mærke det på hende - det er naturligvis rigtig dejligt, men vær stadig opmærksom på at hun er en lille pige, som måske ikke tåler for mange store forandringer på en gang. Måske vil hun derfor reagere meget på det hele, måske ikke - det må tiden vise. Stadig må det være bedre for hende, at tingene ikke trækker i langdrag og at hun ligesom kan koncentrere sig om og vende sig til at 'nu er det sådan', så hun ikke oplever flere skift over flere måneder, end højst nødvendigt :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke med hende - ja med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske