Svar: Bad, hvor ofte?
12. september 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Sanne
Det lyder meget fint med bad ca 3 gange om ugen - jeg synes man skal bade barnet efter behov og det betyder at hun i nogle perioder, vil have brug for bad dagligt og i andre perioder kan hun godt springe badet over flere dage ...
Man må bade efter hvordan barnet har det bedst med det og så også hvor 'nusset' barnet ser ud :) Hvis hun hører til de børn der hælder sand i håret på sig selv, kører sovsen rundt i hele hovedet osv. ja så er et dagligt bad en god idé. Men er hun en pige, som stort set aldrig virker til at blive snavset, så er det ikke så vigtigt. Hun får jo vasket sin numse osv. når hun bliver skiftet og små børn kan sagtens blive fint rene med etagevask, det behøver ikke være karbad eller bruser hver dag :)
I børnehavealderen vil de fleste børn trives med bad ca hver anden dag og det vil også være fint, når de begynder i skole. Men i takt med at barnet begynder at svede mere, bliver ældre og kommer i 'præpubertet' og i rigtig pubertet osv. så vil et dagligt bad være relevant. I hvert fald skal de lære at etagevaske sig grundigt, hvis de ikke vil i bad hver dag - og de fleste børn synes jo så, at det er noget lettere at gå ind under bruseren, trods alt :)
Har man et barn der elsker at gå i bad og man f.eks. bruger badet som en del af putteritualet om aftenen, så er det naturligvis fint at bade hver dag - så har badet jo en anden funktion end 'kun' at rengøre.
Har man et barn, der f.eks. lider af børneeksem, så kan et kort bad være at foretrække fremfor at skulle sidde i et badekar i længere tid. Et dagligt bruse- eller karbad i lunkent vand og vask med mild sæbe kan hjælpe med at holde huden fri for bakterier og forebygger samtidig infektioner. Har barnet betændelse i sin eksem og meget irriteret hud, så bør der gå flere dage imellem badet.
Der er altså ikke nogle helt faste regler om hvor meget man skal gå i bad - det er lidt individuelt, hvad man synes vil være godt ...
Håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske