Svar: Vask af overtøj

27. august 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Personligt ville jeg normalt ikke vaske overtøj til mine børn før de får det på første gang ... men at jeg ikke ville gøre det, betyder jo ikke, at det ikke kan være fornuftigt at gøre det :)

Tøj indfarves med farvestoffer, der kan indeholde tungmetaller som bly, chrom, tin og nikkel. Det kan fremprovokere allergi og skade miljøet. Derfor anbefales det at vaske tøjet før brug og nogle gange at vaske det flere gange ...

Man kan naturligvis diskutere behovet for at vaske overtøj, fordi det ikke kommer i kontakt med barnets hud på samme måde, som f.eks. undertøj gør ... Handsker, huer, en halsedisse osv. kan dog være fornuftigt nok at vaske før det bruges første gang, netop fordi det har direkte hudkontakt.

Det anbefales generelt at lugte sig frem. Lugter man til tøjet, vil man ofte kunne snuse sig frem til tøj, der ikke ...

Annonce

... indeholder de sundhedsskadelige kemikalierester... Tøjet kan lugte af kemikalier, have en mærkelig anderledes lugt, tøjet kan også lufte af parfume - det kan være tilsat for at skjule kemikalier ... Hvis tøjet lugter - uanset om det lugter godt eller skidt, så vask det grundigt :)

Man kan også købe miljømærket tøj - tøj med svane eller blomstermærket. Begge stiller krav til sundhed, miljø og kvalitet, og garanterer, at tøjet er blandt det mest miljøvenlige på markedet. Det betyder at der ikke må anvendes farvestoffer der er allergi- eller kræftfremkaldende. Der må ikke være trykmærker af pvc, og farverne skal leve op til krav om holdbarhed overfor vask, lys og sved.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så hvorvidt du skal vaske dine børns overtøj på vurderes ud fra, hvad type tøj du køber, hvordan det er lavet, om det lugter osv.

Håber dette er svar nok :) Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet