Svar: Vask af overtøj
27. august 2010
Alder:
23 mdr.
Kære mor
Personligt ville jeg normalt ikke vaske overtøj til mine børn før de får det på første gang ... men at jeg ikke ville gøre det, betyder jo ikke, at det ikke kan være fornuftigt at gøre det :)
Tøj indfarves med farvestoffer, der kan indeholde tungmetaller som bly, chrom, tin og nikkel. Det kan fremprovokere allergi og skade miljøet. Derfor anbefales det at vaske tøjet før brug og nogle gange at vaske det flere gange ...
Man kan naturligvis diskutere behovet for at vaske overtøj, fordi det ikke kommer i kontakt med barnets hud på samme måde, som f.eks. undertøj gør ... Handsker, huer, en halsedisse osv. kan dog være fornuftigt nok at vaske før det bruges første gang, netop fordi det har direkte hudkontakt.
Det anbefales generelt at lugte sig frem. Lugter man til tøjet, vil man ofte kunne snuse sig frem til tøj, der ikke indeholder de sundhedsskadelige kemikalierester... Tøjet kan lugte af kemikalier, have en mærkelig anderledes lugt, tøjet kan også lufte af parfume - det kan være tilsat for at skjule kemikalier ... Hvis tøjet lugter - uanset om det lugter godt eller skidt, så vask det grundigt :)
Man kan også købe miljømærket tøj - tøj med svane eller blomstermærket. Begge stiller krav til sundhed, miljø og kvalitet, og garanterer, at tøjet er blandt det mest miljøvenlige på markedet. Det betyder at der ikke må anvendes farvestoffer der er allergi- eller kræftfremkaldende. Der må ikke være trykmærker af pvc, og farverne skal leve op til krav om holdbarhed overfor vask, lys og sved.
Så hvorvidt du skal vaske dine børns overtøj på vurderes ud fra, hvad type tøj du køber, hvordan det er lavet, om det lugter osv.
Håber dette er svar nok :) Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske