Svar: Fladt hoved - 0 mdr.
12. august 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Pia
Dejligt at graviditeten skrider stille og roligt fremad, det lyder som om at du har det godt og det lyder også som om at du allerede ved, at det bliver en lillebror I får - dejligt :)
Det anbefales at børn bliver lagt til at sove på ryggen, af risiko for vuggedød. Efter at man lavede disse anbefalinger er antallet af vuggedød faldet markant!
MEN, når man lægger sit barn til at sove på ryggen, så skal man samtidig huske at dreje barnets hoved, så barnet ligger med ansigtet drejet skiftevis mod venstre og højre side. Derved undgås det flade baghoved og faktisk glemmer mange forældre nok, at barnets hoved stadig skal drejes ... :)
Skævhed og fladhed i kraniets form opstår, når barnet ligger langvarigt i samme stilling. Baghovedet bliver fladt, hvis barnet altid sover med nakken hvilende mod et hårdt underlag og ikke skiftevis med ansigtet til den ene og den anden side. Og skævhed i siden af hovedet vil opstå, hvis barnet altid har hovedet drejet til den samme side, når det ligger på ryggen. I en sådan situation vil man også kunne risikere en stramning af halsmuskulaturen, som vi give yderligere asymmetri af hovedet og som ofte vil kræve behandling af fysioterapeut.
Den vigtigste forebyggelse af skævhed og fladhed af kraniet er:
- Barnet skal ligge med hovedet drejet skiftevis til højre og venstre, når det sover.
- Barnet skal fra fødslen vænnes til at ligge på maven og ligge på siden, når det er vågent.
- Barnet bør bæres skiftevis på forældrenes venstre og højre arm og hvis man giver flaske, skal man være særligt opmærksom på ikke kun at have barnet liggende på samme arm, når man giver mad.
- Barnet bør sove i skiftende ender af vuggen og sengen.
- Uroer, legetøj og andet der let fanger barnets opmærksomhed bør hænges op både til højre og venstre for barnet, så
barnet stimuleres til at kigge til begge sider.
Hvis barnet er begyndt at have en foretrukken side og man observerer begyndende skævhed af kraniet, så skal barnet "tvinges" til at holde hovedet mod den ikke foretrukne side. Det kan man gøre ved f.eks. at tage en sok og fylde den med grødris og lægge den ved barnets hoved og ved at anbringe uroer eller andet, som barnet naturligt vil dreje hovedet mod. Man kan her også flytte barnets seng, så lyset kommer fra den modsatte side, fordi barnet naturligt ofte helst vil se mod lyset.
Sundhedstyrelsen anbefaler ikke specielle puder eller andre hjælpemidler, der sælges til forebyggelse og behandling af lejringsbetinget skævt kranie. Heller ikke selvom man nu kan købe flere ergonomiske babypuder, netop til forebyggelse af lejringsbetinget skævhed af kraniet ... :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske