Svar: Fladt hoved - 0 mdr.

12. august 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pia

Dejligt at graviditeten skrider stille og roligt fremad, det lyder som om at du har det godt og det lyder også som om at du allerede ved, at det bliver en lillebror I får - dejligt :)

Det anbefales at børn bliver lagt til at sove på ryggen, af risiko for vuggedød. Efter at man lavede disse anbefalinger er antallet af vuggedød faldet markant!

MEN, når man lægger sit barn til at sove på ryggen, så skal man samtidig huske at dreje barnets hoved, så barnet ligger med ansigtet drejet skiftevis mod venstre og højre side. Derved undgås det flade baghoved og faktisk glemmer mange forældre nok, at barnets hoved stadig skal drejes ... :)

Skævhed og fladhed i kraniets form opstår, når barnet ligger langvarigt i samme stilling. Baghovedet bliver fladt, hvis barnet altid sover med nakken hvilende mod et hårdt underlag og ikke skiftevis med ansigtet til den ene og den anden side. Og skævhed i siden af hovedet vil opstå, hvis barnet altid har hovedet drejet til den samme side, når det ligger på ryggen. I en sådan situation vil man også kunne risikere en stramning af halsmuskulaturen, som vi give yderligere asymmetri af hovedet og som ofte vil kræve behandling af fysioterapeut.

Den vigtigste forebyggelse af skævhed og fladhed af kraniet er:

- Barnet skal ligge med hovedet drejet skiftevis til højre og venstre, når det ...

Annonce

... sover.

- Barnet skal fra fødslen vænnes til at ligge på maven og ligge på siden, når det er vågent.

- Barnet bør bæres skiftevis på forældrenes venstre og højre arm og hvis man giver flaske, skal man være særligt opmærksom på ikke kun at have barnet liggende på samme arm, når man giver mad.

- Barnet bør sove i skiftende ender af vuggen og sengen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

- Uroer, legetøj og andet der let fanger barnets opmærksomhed bør hænges op både til højre og venstre for barnet, så
barnet stimuleres til at kigge til begge sider.

Hvis barnet er begyndt at have en foretrukken side og man observerer begyndende skævhed af kraniet, så skal barnet "tvinges" til at holde hovedet mod den ikke foretrukne side. Det kan man gøre ved f.eks. at tage en sok og fylde den med grødris og lægge den ved barnets hoved og ved at anbringe uroer eller andet, som barnet naturligt vil dreje hovedet mod. Man kan her også flytte barnets seng, så lyset kommer fra den modsatte side, fordi barnet naturligt ofte helst vil se mod lyset.

Sundhedstyrelsen anbefaler ikke specielle puder eller andre hjælpemidler, der sælges til forebyggelse og behandling af lejringsbetinget skævt kranie. Heller ikke selvom man nu kan købe flere ergonomiske babypuder, netop til forebyggelse af lejringsbetinget skævhed af kraniet ... :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder