Svar: Pasning af fremmed

22. juli 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Ane

Jeg kan godt forstå at I helst ikke vil have jeres datter med til bryllup og det lyder derfor som en udmærket idé at lade en god kollega passe hende imens. De skal begge nok overleve det døgn, selvom det ganske givet bliver hårdt for dem begge, når de ikke kender hinanden særlig godt.

Nogle gange er det jo sådan det må være, som situationen nu engang er og som regel går det også helt fint.

Det vil naturligvis være godt, hvis din kollega kan komme hjem til jer og de to kan møde hinanden og lære hinanden lidt at kende inden. Det vil også være rigtig godt, hvis I prøver at spise sammen, hygger jer også så din datter kan spejle sig i dig og se at du er tryg og rolig - hvis din datter mærker at du er tryg ved din kollega, så vil hun naturligt også blive mere tryg ved hende.

Det kan være en god idé at I taler lidt om, hvordan du plejer at skifte, give mad, give flaske osv. Jo mere din kollega kan gøre af ting som du plejer at gøre, jo mere genkendelighed der er, jo lettere vil det sandsynligvis gå.

Hvis din kollega skal passe din datter hjemme hos sig selv, så lad din datter have sin barnevogn med, så hun kan puttes i den, som hun kender. De kan køre en tur, din datter kan sidde op og kigge på verden osv. og føle sig tryg ved dette - igen er det noget hun kender, det er bare en anden som styrer vognen. De nære ...

Annonce

... ting, som dyne, putteklud, lidt af legetøjet osv. vil det være rigtig godt at hun også har omkring sig.

Du efterspørger en anden mulighed ... Nogle familier gør det, at de har en babysitter med til festen, men som opholder sig i et tilstødende lokale. Hvis festen f.eks. skal holdes på et hotel eller kro, hvor der er værelser, så kan man have barn og babysitter indlogeret der. De er ikke en del af festen, men mor har mulighed for at gå op og amme, når den lille skal puttes til natten ... Igen - din datter kan når hun er 7½ måned gammel, godt blive puttet med en flaske og falde til ro i sengen hos en anden, og det vil sandsynligvis være mindre forvirrende for hende.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

De fleste børn vil faktisk affinde sig med situationen fordi det er noget helt nyt - man kan sige at de vel bliver mere eller mindre paf over pludselig at være i favnen på en anden. Der er naturligvis også børn som bare græder og savner mor rigtig meget - Uanset hvad, så er det vigtigt at din kollega tager det roligt, virkelig bevarer roen og overblikket. For jo mere ro man som voksen kan udgyde, jo mere kan man signalere "tag det roligt lille skat, jeg har helt styr på det" jo bedre vil det gå :)

Håber du kan bruge ovenstående videre - og ha så en rigtig dejlig fest. Det er så skønt med bryllup, især ens eget.

Stort tillykke med det og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder