Svar: Pasning af fremmed
22. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Ane
Jeg kan godt forstå at I helst ikke vil have jeres datter med til bryllup og det lyder derfor som en udmærket idé at lade en god kollega passe hende imens. De skal begge nok overleve det døgn, selvom det ganske givet bliver hårdt for dem begge, når de ikke kender hinanden særlig godt.
Nogle gange er det jo sådan det må være, som situationen nu engang er og som regel går det også helt fint.
Det vil naturligvis være godt, hvis din kollega kan komme hjem til jer og de to kan møde hinanden og lære hinanden lidt at kende inden. Det vil også være rigtig godt, hvis I prøver at spise sammen, hygger jer også så din datter kan spejle sig i dig og se at du er tryg og rolig - hvis din datter mærker at du er tryg ved din kollega, så vil hun naturligt også blive mere tryg ved hende.
Det kan være en god idé at I taler lidt om, hvordan du plejer at skifte, give mad, give flaske osv. Jo mere din kollega kan gøre af ting som du plejer at gøre, jo mere genkendelighed der er, jo lettere vil det sandsynligvis gå.
Hvis din kollega skal passe din datter hjemme hos sig selv, så lad din datter have sin barnevogn med, så hun kan puttes i den, som hun kender. De kan køre en tur, din datter kan sidde op og kigge på verden osv. og føle sig tryg ved dette - igen er det noget hun kender, det er bare en anden som styrer vognen. De nære ting, som dyne, putteklud, lidt af legetøjet osv. vil det være rigtig godt at hun også har omkring sig.
Du efterspørger en anden mulighed ... Nogle familier gør det, at de har en babysitter med til festen, men som opholder sig i et tilstødende lokale. Hvis festen f.eks. skal holdes på et hotel eller kro, hvor der er værelser, så kan man have barn og babysitter indlogeret der. De er ikke en del af festen, men mor har mulighed for at gå op og amme, når den lille skal puttes til natten ... Igen - din datter kan når hun er 7½ måned gammel, godt blive puttet med en flaske og falde til ro i sengen hos en anden, og det vil sandsynligvis være mindre forvirrende for hende.
De fleste børn vil faktisk affinde sig med situationen fordi det er noget helt nyt - man kan sige at de vel bliver mere eller mindre paf over pludselig at være i favnen på en anden. Der er naturligvis også børn som bare græder og savner mor rigtig meget - Uanset hvad, så er det vigtigt at din kollega tager det roligt, virkelig bevarer roen og overblikket. For jo mere ro man som voksen kan udgyde, jo mere kan man signalere "tag det roligt lille skat, jeg har helt styr på det" jo bedre vil det gå :)
Håber du kan bruge ovenstående videre - og ha så en rigtig dejlig fest. Det er så skønt med bryllup, især ens eget.
Stort tillykke med det og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske