Svar: Antal flasker pr. døgn samt flytning til Danmark

16. juli 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lotte

Det lyder som om at der sker rigtig meget hos jer og sikken omvæltning det bliver at komme hjem til Danmark ... :) Men mon ikke det nok skal gå fint alt sammen, det er jeg sikker på.

De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives godt med 3 flasker i døgnet, svarende til 500-600ml. Derudover gives der mælk via maden, der kan gives lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt med 3,5% fedtindhold, der gives ost, sovs osv. Væskebehovet dækkes i øvrigt af vand, som tilbydes til alle måltider og indimellem som tørstslukker.

I 10 måneders alderen kan de fleste børn ofte trives med 2 flasker dagligt (ialt 400ml mme) og derigennem dækkes jernbehovet til barnet er 1 år. Herefter skæres ned til en flaske dagligt og i løbet af et par måneder trappes den så helt ud.

De 3 flasker dagligt vil enten ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Hvordan det passer bedst hos jer, må du prøve at vurdere og så stille og roligt skære ned i mængden af den flaske du vil forsøge at trappe ud, så han der får mindre og mindre.

De to flasker, som er passende i 10 måneders alderen vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og i løbet af natten og det vil her således normalt være flaskerne om dagen, der forsvinder først.

Mit forslag til en dagsplan til en dreng på 9-10 måneder ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk eller mme af en kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, meget gerne fiskepålæg som sildepostej, torskerogn, makrel, tun eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger eller lignende og må også stadig gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at han har spist nok. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Evt. flaske og puttes til middagslur. Flasken her kan dog stille og roligt erstattes af en kop mælk og senere overgå til at få lidt frugt og vand inden putning.

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, tilbydes en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne ...

Annonce

... æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.

Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, sovs. Må få det samme som I andre spiser, det kan være pasta med kødsovs, lasagne, risotto, laks fra ovnen, fiskefilet mv. Vand eller mælk (sødmælk eller mme af kop).

Suppleres med en godnatgrød inden sengentid, som en del af putteritualet.

Flaske og puttes til natten ca kl. 19 som nu

Sen aften eller en gang i løbet af natten gives flaske. Du må her prøve at vurdere, hvilken flaske du bedste kan trappe ud af.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til at flytte tilbage til Danmark, så bliver dette en stor omvæltning for jer alle og bestemt også for jeres dreng. Det vil naturligt være meget anderledes, men det vigtigste er at I forældre er der for ham, fordi det gør ham tryg. Han vil bruge jer som et spejl, så når han mærker at I er glade og har det godt, så vil han naturligt også være glad og tilfreds. Mærker han uro eller stress hos jer, vil han naturligt også blive mere urolig, klyngende og ked af det.

Det er rigtig dejligt at din mor kommer over for at passe, selvom de to ikke kender hinanden særlig godt, så er det jo nu de virkelig har muligheden for dette :) At far ikke er der, vil jeres dreng ikke kunne forstå og I vil ikke kunne forklare hvad der sker. Men det vil være rigtig godt at han kan se far på skype og hører fars stemme, så han forstår at far ikke er forsvundet, han er der stadig et eller andet sted.

I skal være forberedt på at han vil have en naturlig modstand mod mormor, når hun kommer og at han på samme måde ikke vil falde far om halsen, når de ser hinanden igen. Den afstandstagen vil være helt naturlig for hans alder - han vil reagere sådan overfor mormor, fordi han ikke kender hende særlig godt. Han vil reagere afvisende overfor far, fordi far forsvandt og han ikke forstod hvorfor. Men jo mere venlige, åbne alle er, jo hurtigere vil han finde ud af at det er okay og atter blive glad og tilfreds med situationen :)

I Danmark vil det være rigtig godt at han har nogle af sine vante ting omkring sig - sin seng, putteklud, spilledåse osv. Ting der er genkendelige og som har gjort ham tryg.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, - og rigtig meget held og lykke med det hele!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor