Svar: Antal flasker pr. døgn samt flytning til Danmark
16. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lotte
Det lyder som om at der sker rigtig meget hos jer og sikken omvæltning det bliver at komme hjem til Danmark ... :) Men mon ikke det nok skal gå fint alt sammen, det er jeg sikker på.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives godt med 3 flasker i døgnet, svarende til 500-600ml. Derudover gives der mælk via maden, der kan gives lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt med 3,5% fedtindhold, der gives ost, sovs osv. Væskebehovet dækkes i øvrigt af vand, som tilbydes til alle måltider og indimellem som tørstslukker.
I 10 måneders alderen kan de fleste børn ofte trives med 2 flasker dagligt (ialt 400ml mme) og derigennem dækkes jernbehovet til barnet er 1 år. Herefter skæres ned til en flaske dagligt og i løbet af et par måneder trappes den så helt ud.
De 3 flasker dagligt vil enten ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Hvordan det passer bedst hos jer, må du prøve at vurdere og så stille og roligt skære ned i mængden af den flaske du vil forsøge at trappe ud, så han der får mindre og mindre.
De to flasker, som er passende i 10 måneders alderen vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og i løbet af natten og det vil her således normalt være flaskerne om dagen, der forsvinder først.
Mit forslag til en dagsplan til en dreng på 9-10 måneder ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk eller mme af en kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, meget gerne fiskepålæg som sildepostej, torskerogn, makrel, tun eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger eller lignende og må også stadig gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at han har spist nok. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Evt. flaske og puttes til middagslur. Flasken her kan dog stille og roligt erstattes af en kop mælk og senere overgå til at få lidt frugt og vand inden putning.
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, tilbydes en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, sovs. Må få det samme som I andre spiser, det kan være pasta med kødsovs, lasagne, risotto, laks fra ovnen, fiskefilet mv. Vand eller mælk (sødmælk eller mme af kop).
Suppleres med en godnatgrød inden sengentid, som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19 som nu
Sen aften eller en gang i løbet af natten gives flaske. Du må her prøve at vurdere, hvilken flaske du bedste kan trappe ud af.
Med hensyn til at flytte tilbage til Danmark, så bliver dette en stor omvæltning for jer alle og bestemt også for jeres dreng. Det vil naturligt være meget anderledes, men det vigtigste er at I forældre er der for ham, fordi det gør ham tryg. Han vil bruge jer som et spejl, så når han mærker at I er glade og har det godt, så vil han naturligt også være glad og tilfreds. Mærker han uro eller stress hos jer, vil han naturligt også blive mere urolig, klyngende og ked af det.
Det er rigtig dejligt at din mor kommer over for at passe, selvom de to ikke kender hinanden særlig godt, så er det jo nu de virkelig har muligheden for dette :) At far ikke er der, vil jeres dreng ikke kunne forstå og I vil ikke kunne forklare hvad der sker. Men det vil være rigtig godt at han kan se far på skype og hører fars stemme, så han forstår at far ikke er forsvundet, han er der stadig et eller andet sted.
I skal være forberedt på at han vil have en naturlig modstand mod mormor, når hun kommer og at han på samme måde ikke vil falde far om halsen, når de ser hinanden igen. Den afstandstagen vil være helt naturlig for hans alder - han vil reagere sådan overfor mormor, fordi han ikke kender hende særlig godt. Han vil reagere afvisende overfor far, fordi far forsvandt og han ikke forstod hvorfor. Men jo mere venlige, åbne alle er, jo hurtigere vil han finde ud af at det er okay og atter blive glad og tilfreds med situationen :)
I Danmark vil det være rigtig godt at han har nogle af sine vante ting omkring sig - sin seng, putteklud, spilledåse osv. Ting der er genkendelige og som har gjort ham tryg.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, - og rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske