Svar: Skilsmisse og deleordninger
21. juni 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og jeg er oprigtigt ked af at høre, at I nu skal skilles.
Du har ret, der er kun elendige valgmuligheder, for hvordan kan man dele et barn ... Det er så ulykkeligt, at det er nødvendigt og ja, jeg kan godt forstå du græder snot over hele situationen.
Faktisk mangler vi undersøgelser omkring hvordan børn trives med at forældrene er skilt, vi mangler undersøgelser der belyser, hvordan det er at have to hjem - et hos mor og et hos far ... Om det så er to hjem, hvor barnet er ligeligt hver sted eller om barnet har en fast base et sted og mere "på weekend" det andet sted - der mangler faktisk undersøgelser som belyser dette. Og det på trods af, at ca. en tredjedel af alle børn oplever, at deres forældre skilles.
Hvordan man skal "dele barnet" findes der ikke nogen faste regler omkring, der findes ikke nogen fast løsning. Det afhænger helt af hvor gammelt barnet er og hvor tæt knyttet barnet er til sin mor og sin far, hvordan barnet vil have det bedst.
Det vigtigste er for mig at se, at forældrene geografisk bor så tæt på hinanden, at barnet kan bibeholde en normal hverdag - samme institution, samme legekammerater, kan deltage i de fødselsdage, der nu er i børnehaven, klassen osv. og at de større børn selv kan cykle til og fra mor og far, som det passer dem, som de nu har lyst til at flekse.
Der er ingen tvivl om, at når jeg har siddet som skolesundhedsplejerske og talt med børn, hvis forældre var skilt, så var de børn, der havde det bedst, netop de børn, som selv kunne styre hvor de var. Som kunne cykle hen til far, når de lige skulle vende noget med ham, som kunne spise hos mor når livretten var på menuen der osv. Børn som kunne cykle til og fra skole, fra vennerne, fra sportsklubben osv. som det passede dem - og ikke som det passede forældrene.
Jeres dreng har en god tilknytning til jer begge, han har brug for jer begge og det er rigtig dejligt at I er opmærksomme på at han skal have det så godt som muligt. Det er rigtig dejligt at I er opmærksomme på at bo geografisk tæt på hinanden og det er super fedt, hvis I kan finde ud af en ordning, hvor I stadig kan skiftes til at hente og bringe i daginstitution osv. så hans hverdag føles så normal og ens de andre børn.
- Og igen, hvad er snart som de andre børn? Det bliver jo mere og mere almindeligt at børn bor skiftevis hos den ene og den anden forældre og det lever mange jo heldigvis også godt med :)
En 5/9 ordning, en 4/10 ordning - det er fine muligheder. Måske skulle I bare prøve og så se hvordan det går. Man må jo også gerne være fleksible, så tingene nogle gange kan ændres alt efter familiefester og andet, hvor I hver især måske gerne vil have jeres søn med ...
Det er bedst, hvis I forældre i fællesskab kan blive enige om, hvordan I skal gøre. Jo mere I kan samarbejde, jo bedre er det for jer alle og især for jeres dreng :) Det gælder også, når der er samtaler i børnehaven, i skolen, forældremøder osv. Det er vigtigt at I kan finde ud af at arbejde sammen om sådanne ting også fremover, og det første samarbejde går altså lige nu på at finde en løsning som er acceptabel og god for alle parter :)
Kan I ikke blive enige, så må I i statsforvaltningen, hvor der sidder børnesagkyndige som vurderer og tildeler blandt andet samværsordninger ... Heldigvis lyder det som om at I godt kan få det til at fungere og det er rigtig dejligt at læse :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og sender dig og din lille dreng et stort knus med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske