Svar: Skilsmisse og deleordninger

21. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev og jeg er oprigtigt ked af at høre, at I nu skal skilles.

Du har ret, der er kun elendige valgmuligheder, for hvordan kan man dele et barn ... Det er så ulykkeligt, at det er nødvendigt og ja, jeg kan godt forstå du græder snot over hele situationen.

Faktisk mangler vi undersøgelser omkring hvordan børn trives med at forældrene er skilt, vi mangler undersøgelser der belyser, hvordan det er at have to hjem - et hos mor og et hos far ... Om det så er to hjem, hvor barnet er ligeligt hver sted eller om barnet har en fast base et sted og mere "på weekend" det andet sted - der mangler faktisk undersøgelser som belyser dette. Og det på trods af, at ca. en tredjedel af alle børn oplever, at deres forældre skilles.

Hvordan man skal "dele barnet" findes der ikke nogen faste regler omkring, der findes ikke nogen fast løsning. Det afhænger helt af hvor gammelt barnet er og hvor tæt knyttet barnet er til sin mor og sin far, hvordan barnet vil have det bedst.

Det vigtigste er for mig at se, at forældrene geografisk bor så tæt på hinanden, at barnet kan bibeholde en normal hverdag - samme institution, samme legekammerater, kan deltage i de fødselsdage, der nu er i børnehaven, klassen osv. og at de større børn selv kan cykle til og fra mor og far, som det passer dem, som de nu har lyst til at flekse.

Der er ingen tvivl om, at når jeg har siddet som skolesundhedsplejerske og talt med børn, hvis forældre var skilt, så var de børn, der havde det bedst, netop de børn, som selv kunne styre hvor de var. Som kunne cykle hen til far, når de lige skulle vende noget med ham, som kunne spise hos mor når livretten var på menuen der osv. Børn som kunne cykle til og fra skole, fra vennerne, fra sportsklubben osv. som det passede dem - og ...

Annonce

... ikke som det passede forældrene.

Jeres dreng har en god tilknytning til jer begge, han har brug for jer begge og det er rigtig dejligt at I er opmærksomme på at han skal have det så godt som muligt. Det er rigtig dejligt at I er opmærksomme på at bo geografisk tæt på hinanden og det er super fedt, hvis I kan finde ud af en ordning, hvor I stadig kan skiftes til at hente og bringe i daginstitution osv. så hans hverdag føles så normal og ens de andre børn.

- Og igen, hvad er snart som de andre børn? Det bliver jo mere og mere almindeligt at børn bor skiftevis hos den ene og den anden forældre og det lever mange jo heldigvis også godt med :)

En 5/9 ordning, en 4/10 ordning - det er fine muligheder. Måske skulle I bare prøve og så se hvordan det går. Man må jo også gerne være fleksible, så tingene nogle gange kan ændres alt efter familiefester og andet, hvor I hver især måske gerne vil have jeres søn med ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er bedst, hvis I forældre i fællesskab kan blive enige om, hvordan I skal gøre. Jo mere I kan samarbejde, jo bedre er det for jer alle og især for jeres dreng :) Det gælder også, når der er samtaler i børnehaven, i skolen, forældremøder osv. Det er vigtigt at I kan finde ud af at arbejde sammen om sådanne ting også fremover, og det første samarbejde går altså lige nu på at finde en løsning som er acceptabel og god for alle parter :)

Kan I ikke blive enige, så må I i statsforvaltningen, hvor der sidder børnesagkyndige som vurderer og tildeler blandt andet samværsordninger ... Heldigvis lyder det som om at I godt kan få det til at fungere og det er rigtig dejligt at læse :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og sender dig og din lille dreng et stort knus med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år