Svar: Ferie fra vuggestue når man bliver storebror?

25. maj 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Jonathans mor

Tillykke med at I skal have en lille pige, det lyder rigtig dejligt og det lyder også som om at du har det godt :)

Som udgangspunkt vil det være ganske udmærket at lade den ældste være i institution, når mor og lillesøster starter barsel, hvis den ældste er kørt godt ind og trives i institutionen.

Det handler om at hverdagen jo ændrer sig rigtig meget og at det kræver utroligt mange ressourcer af den ældste at finde ud af den nye rolle som 'den store' og at skulle dele mor og far med en anden. Jeres dreng vil bruge rigtig meget energi på at finde ud af denne nye situation og netop derfor kan institutionen være et frirum. Det kan være stedet, hvor han bare glider ind blandt de andre børn, som han plejer, hvor han bliver set på og talt til som han plejer, hvor han har den rolle osv. som han plejer. Så når alt hjemme pludselig er nyt og forandret, så kan det være dejligt for ham at komme af sted i institution, fordi alt der er som det plejer at være.

Samtidig kan I så naturligvis give ham kortere dage i institutionen, så han møder lidt senere og hentes lidt tidligere og på den måde drager fordel af at I er hjemme.

Fordelen er her også at I kan hellige jer den lille, lære hende at kende og have tid til hende om dagen, når den ældste er i institution og så behøver I ikke have dårlig samvittighed over at hun måske ikke får helt samme kontakt sidst på dagen, når I er nødt til også at tage jer af storebror ...

Men, når alt dette er sagt, så er det naturligvis også sådan, at nogle børn profiterer ...

Annonce

... rigtig godt af at kunne være mere hjemme samme med mor og far - selvom der kommer en lille ny en til og de pludselig skal lære at dele og give plads.

Jeg ved fra dine tidligere breve at jeres dreng er en lidt følsom og forsigtig dreng og I skal nok overveje, hvad der kan være bedst for ham ... Lige nu lyder det som om at han er igang med at vende sig meget til institutionen og at selve afleveringen er svær, men at han ellers er glad for at være der og trives der - spørgsmålet er derfor om ikke det vil blive meget svært for ham at få afbrudt sin kontakt til institutionen i en måned, for derefter at skulle komme tilbage igen og at han derfor vil trives bedst med at komme af sted korte dage, så han fortsat har en tilknytning til institutionen, selvom lillesøster kommer. Det kan jo også være dejligt at vise hende frem i vuggestuen, når I f.eks. kommer og henter ham om eftermiddagen ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At mange af de andre børn ikke er i institutionen i juli måned er måske en fordel, fordi pædagogerne jo så netop vil have bedre tid til at tage sig af Jonathan og den reaktion der måske vil komme - ja i det hele tiden vil have bedre tid til at tage sig af ham ... Og sandsynligvis også bedre tid til at lave hyggelige og sjove ting, måske tage på ture med børnene osv. og netop udnyttet det forhåbentlig gode vejr vi får ...:)

Som udgangspunkt vil jeg anbefale jer at han kommer af sted, men at I så tager en dag af gangen og vurderer hvad han vil have det bedst med, når I nu står midt i situationen.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder