Svar: Ferie fra vuggestue når man bliver storebror?
25. maj 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Jonathans mor
Tillykke med at I skal have en lille pige, det lyder rigtig dejligt og det lyder også som om at du har det godt :)
Som udgangspunkt vil det være ganske udmærket at lade den ældste være i institution, når mor og lillesøster starter barsel, hvis den ældste er kørt godt ind og trives i institutionen.
Det handler om at hverdagen jo ændrer sig rigtig meget og at det kræver utroligt mange ressourcer af den ældste at finde ud af den nye rolle som 'den store' og at skulle dele mor og far med en anden. Jeres dreng vil bruge rigtig meget energi på at finde ud af denne nye situation og netop derfor kan institutionen være et frirum. Det kan være stedet, hvor han bare glider ind blandt de andre børn, som han plejer, hvor han bliver set på og talt til som han plejer, hvor han har den rolle osv. som han plejer. Så når alt hjemme pludselig er nyt og forandret, så kan det være dejligt for ham at komme af sted i institution, fordi alt der er som det plejer at være.
Samtidig kan I så naturligvis give ham kortere dage i institutionen, så han møder lidt senere og hentes lidt tidligere og på den måde drager fordel af at I er hjemme.
Fordelen er her også at I kan hellige jer den lille, lære hende at kende og have tid til hende om dagen, når den ældste er i institution og så behøver I ikke have dårlig samvittighed over at hun måske ikke får helt samme kontakt sidst på dagen, når I er nødt til også at tage jer af storebror ...
Men, når alt dette er sagt, så er det naturligvis også sådan, at nogle børn profiterer rigtig godt af at kunne være mere hjemme samme med mor og far - selvom der kommer en lille ny en til og de pludselig skal lære at dele og give plads.
Jeg ved fra dine tidligere breve at jeres dreng er en lidt følsom og forsigtig dreng og I skal nok overveje, hvad der kan være bedst for ham ... Lige nu lyder det som om at han er igang med at vende sig meget til institutionen og at selve afleveringen er svær, men at han ellers er glad for at være der og trives der - spørgsmålet er derfor om ikke det vil blive meget svært for ham at få afbrudt sin kontakt til institutionen i en måned, for derefter at skulle komme tilbage igen og at han derfor vil trives bedst med at komme af sted korte dage, så han fortsat har en tilknytning til institutionen, selvom lillesøster kommer. Det kan jo også være dejligt at vise hende frem i vuggestuen, når I f.eks. kommer og henter ham om eftermiddagen ...
At mange af de andre børn ikke er i institutionen i juli måned er måske en fordel, fordi pædagogerne jo så netop vil have bedre tid til at tage sig af Jonathan og den reaktion der måske vil komme - ja i det hele tiden vil have bedre tid til at tage sig af ham ... Og sandsynligvis også bedre tid til at lave hyggelige og sjove ting, måske tage på ture med børnene osv. og netop udnyttet det forhåbentlig gode vejr vi får ...:)
Som udgangspunkt vil jeg anbefale jer at han kommer af sted, men at I så tager en dag af gangen og vurderer hvad han vil have det bedst med, når I nu står midt i situationen.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske