Svar: Mme og tandbørstning

17. maj 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Der er ikke stor forskel på om man ammer eller giver flaske i forbindelse med putning, når det drejer sig om mælk og mælketænder. Der er mælkesukker i alt mælk og derfor er det normalt anbefalet at man giver mælk og børster tænderne efterfølgende - men i praksis er det jo ofte meget svært at få kombineret - i hvert fald hos de mindre børn ...

Det bliver naturligt lettere i takt med at jeres datters behov for flasken nedsættes og flasken helt fjernes. Det er ikke lige nu, hvor hun indkøres i vuggestue at I skal lave en masse ændringer, - men, når hun er omkring 14 måneder, vil det sandsynligvis være rigtig godt at få flasken skruet ned og tilsidst helt væk - måske passer det med at I kan arbejde på dette i jeres sommerferie?

Mit forslag er at mængden skrues ned, så hun får mindre og ...

Annonce

... mindre hver gang og tilsidst får mælk af en kop. Til at starte med imens hun sidder og putter lidt hos jer, men stille og roligt så får hun f.eks. en godnatgrød og sin mælk ved bordet, får derefter børstet tænder og så sidder hun og putter hos jer imens der læses godnathistorie, puttes i sin seng, der læses lidt videre eller synges en sang og så sover hun trygt og godt.

Som det er lige nu, hvor hun skal køres ind i vuggestue og hendes hverdag ændrer sig rigtig meget, så lyder det altså som en god idé at bibeholde flasken, naturligvis sikre at hendes tænder er børstet godt inden og på sigt skal I så finde en rutine, hvor der ikke indtages mælk eller mad efter at tænderne er børstet - er hun tørstig kan hun i stedet få vand ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele :)

Rigtig god pinse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre