Svar: Mme og tandbørstning
17. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Der er ikke stor forskel på om man ammer eller giver flaske i forbindelse med putning, når det drejer sig om mælk og mælketænder. Der er mælkesukker i alt mælk og derfor er det normalt anbefalet at man giver mælk og børster tænderne efterfølgende - men i praksis er det jo ofte meget svært at få kombineret - i hvert fald hos de mindre børn ...
Det bliver naturligt lettere i takt med at jeres datters behov for flasken nedsættes og flasken helt fjernes. Det er ikke lige nu, hvor hun indkøres i vuggestue at I skal lave en masse ændringer, - men, når hun er omkring 14 måneder, vil det sandsynligvis være rigtig godt at få flasken skruet ned og tilsidst helt væk - måske passer det med at I kan arbejde på dette i jeres sommerferie?
Mit forslag er at mængden skrues ned, så hun får mindre og mindre hver gang og tilsidst får mælk af en kop. Til at starte med imens hun sidder og putter lidt hos jer, men stille og roligt så får hun f.eks. en godnatgrød og sin mælk ved bordet, får derefter børstet tænder og så sidder hun og putter hos jer imens der læses godnathistorie, puttes i sin seng, der læses lidt videre eller synges en sang og så sover hun trygt og godt.
Som det er lige nu, hvor hun skal køres ind i vuggestue og hendes hverdag ændrer sig rigtig meget, så lyder det altså som en god idé at bibeholde flasken, naturligvis sikre at hendes tænder er børstet godt inden og på sigt skal I så finde en rutine, hvor der ikke indtages mælk eller mad efter at tænderne er børstet - er hun tørstig kan hun i stedet få vand ...
Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele :)
Rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske