Brev:
Mme og tandbørstning
17. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Mme og tandbørstning
Kære Helen,
Min 12 måneder gamle datter ville under ingen omstændigheder have noget som helst at gøre med sutteflasker, før hun var over ni måneder gammel. Jeg har malket litervis og atter litervis ud, som hun absolut ikke ville røre, når de blev serveret i varierende flasker med forskellige anatomiske, runde, økologiske, naturgummi, silikone, you name it, sutter.
Men 9-10 måneder gammel mistede hun gradvist interessen for amning, og den stoppede helt kort efter hun blev 10 måneder. Da hun jo stadig skulle have en eller form for mme indtil de fyldte 12 måneder, gjorde vi et sidste halvhjertet forsøg med flaskerne. Og hvilken lykke! Nu får hun 70-170 ml mme hver aften, inden sengetid, og hun elsker det! Ofte falder hun næsten i søvn imens.
Vores bekymring går så på tandbørstningen. Vi nænner simplethen ikke at vække hende for at få børstet tænder. Tandbørstningen er ikke nogen favoritdisciplin, og selvom det da går bedre, ender det ofte med skrig og skrål, og så tager det lidt tid, at falde til ro og sove bagefter. Er det ok at børste tænder inden mme'en, eller er der så meget sukker i, at vi helst skal børste bagefter?
En anden ting ang. den elskede flaske:
Hvornår bør den være fjernet? Vi er netop gået i gang med indkøring i vuggestue - det går rigtig fint - men vi tænker, at rutinerne herhjemme ikke skal ændres lige nu, hvor hverdagen ændrer sig så meget. Derfor vil vi gerne vente lidt med at fjerne flasken.
Mange hilsner