Svar: De første tænder
17. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Linda
Ja, det vil være en rigtig god idé at børste de nye fine tænder med tandpasta :)
Det anbefales faktisk at man bruger den samme tandpasta til børn, som vi bruger til os selv. Det vil sige en tandpasta med en fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm; MEN det anbefales så at man er opmærksom på i stedet at reducere mængden af tandpasta man bruger og ikke give barnet mere tandpasta end hvad der svarer til barnets lillefingernegl.
Det er let for en familie at bruge det samme og samtidig viser undersøgelser også at flere tandpastaer (også dem specielt lavet til børn) indeholder mange skadelige stoffer, som f.eks. parfume og parabener. Derfor anbefales det at man vælger en tandpasta som er sundhedsmæssigt i orden og at man så bruger den samme.
Miljø og sundhed har i 2008 testet forskellige tandpasta og her består f.eks. både Sensodyne - gentle whitening, og Zendium (både til voksne og børn) testen. Vælger man at købe Zendiums børnetandpasta indeholder den flour som til voksne. Også produkter som Coop Dental classic og whitening består testen - jeg skal sende dig et link :)
Rigtig god pinse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske