Svar: Dejligt, men ikke altid nemt
28. april 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg kan godt se at du synes I har haft meget at døje med de første uger og det er naturligt svært, det er første gang du er mor, det er en helt ny situation du står i og det tager tid at finde ud af tingene og også tid at lære sit barn at kende ... det er helt okay, det lyder som om at du gør det rigtig godt og har mange gode overvejelser med dig :)
Børn der bliver ammet kan sagtens blive forkølet og det kan børn der får flaske også. Især i vinterhalvåret, hvor vi andre er snottede bliver små børn meget let smittet. Så det kunne din dreng også være blevet, selvom du havde ammet.
Din drengs immunforsvar afhænger af mange ting. Det har betydning hvordan han er født, hvor han er født, om han har fået den første råmælk, om han ammes osv. men det har også betydning hvad miljø han vokser op i, hvad han udsættes for af forskellige bakterier osv. Der er rigtig mange faktorer som spiller ind og alle børn bliver forkølede og syge på et eller andet tidspunkt, det kan ikke undgås :)
Det er meget meget fint at han nu har en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt og det er helt normalt at han nogle gange vil være vågen i kun 45 minutter og så falde i søvn igen, andre gange kan han være vågen i 2 timer og få mælk og sove næste lur. Her er det stadig nødvendigt med fleksibilitet.
Det er også helt fint at du vælger at putte ham i barnevognen sidst på dagen, så han får sovet, når du fornemmer at han er overtræt. Personligt ville jeg ikke lade ham stå ude, når det blev mørkt, men det afhænger jo også meget af hvordan man bor ... Da I har altan, så lyder det som om at han kan være under opsyn hele tiden og at ingen, katte eller andre, kan genere ham. Alternativet til at have ham sovende ude er at du lægger dig med ham i dobbeltsengen inden døre og luller ham til ro der - eller at du f.eks. putter ham i barnevognen indendøre, hvis du fornemmer at han sover trygt og godt i sin vogn :)
Med hensyn til påklædning, så skal du prøve at sætte dig i din drengs sted og tænke, hvad du selv ville have på, hvis du skulle ligge ude at sove. Du ville sandsynligvis have behov for undertøj, bluse, bukser og så måske en tyk trøje eller en fleecedragt eller lignende og måske lidt bløde futter på fødderne og så putte dig under en dyne. Det afhænger naturligvis af tidspunktet, til formiddagslur og om aftenen har han måske brug for lidt mere tøj end han har til middagsluren, hvor solen har lidt mere magt ...
Hue og handsker behøver han ikke i maj måned ... :)
Du skal mærke ham i nakken, hvis han virker svedende, så har han for meget tøj på, hvis han virker kold, så har han for lidt på og virker han normal i temperaturen, så er det fint :)
Håber du kan bruge dette videre og at du har fået lidt ro med på vejen. Jeg vil anbefale dig at læse begge mine bøger, både bogen "Du bliver en skøn mor" (læs del 2, som handler om at blive mor og den første tid med det lille barn) - lån den evt. på biblioteket :) Og læs også min nye bog "Sådan får du dit barn til at sove!", den vil hjælpe dig fremover :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske