Svar: Problem baby

26. april 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Trine

Det er for det første vigtigt at du finder ud af om din lille dreng har ondt andre steder end i maven. Det kunne jo godt være at han var ked af det, fordi han f.eks. havde ondt i nakken, skulderen eller ørerne ... det der kan virke som mavesmerter kan faktisk godt være smerter andre steder fra.

Det er derfor vigtigt at du får jeres læge til at vurdere jeres dreng. Hvis han f.eks. er blevet født meget hurtigt eller har ligget lidt skævt og kommet lidt skævt ud af maven, - ja så ser man at nogle børn får problemer med deres nakke og så kan det gøre ondt, at blive lagt ned i en bestemt stilling. Det kan være derfor han græder, hver gang du lægger ham ned.

Hvis man er helt sikker på at det er maven, som er problemet. så er spørgsmålet om ikke det snart vil være på retur. Hans mave og tarmsystem modnes hele tiden og de maveproblemer som kolik stopper f.eks. ofte mellem 12-16 uge .. der er altså en chance for at du snart vil opleve en bedring.

Du kan overveje om du skal give ham en anden type modermælkserstatning, fordi de alle er lidt forskelligt sammensat og derfor virker forskelligt på hans mave. De syrnede modermælkserstatning er lavet for netop at hjælpe børn med træg mave og også NAN H.A kan være en mulighed. De spaltede ...

Annonce

... proteiner kan gøre at den mme bedre nedbrydes.

Nogle gange hjælper det at udskifte et par af flaskerne over døgnet, andre gange er det bedre at skifte dem alle - du må forsøge dig lidt frem. Hvis din dreng får almindelig modermælkserstatning nu, så kan det altså nogle gange hjælpe at give ham 2-3 flasker syrnet eller NAN H.A og resten den almindelige erstatning.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Din dreng gør ikke noget bevidst for at irritere dig, når han ikke vil ligge ned, når han vågner og græder, når han søger dig og din hjælp og gerne vil have din opmærksomhed - så er det et reelt behov og det er vigtigt at du reagerer hensigtsmæssigt på hans signaler og ikke bliver vred på ham :)

Du skriver at du ikke føler at du slår til længere og at du kunne sælge ham ... jeg kan ikke ud af dit brev se hvor dybe disse følelser er, men det er vigtigt at du er opmærksom på hvordan du har det. du skriver at du er på randen til at tude hele tiden - kære Trine, måske har du en efterfødselsreaktion, det vil være rigtig godt hvis du kunne tale med din sundhedsplejerske og din læge :) Jeg kender dig jo ikke og kan ikke se, hvad det er der sker hos jer, så du er nødt til også at tale med nogen i din omgangskreds om, hvordan du har det.

Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder