Svar: Aftensnack, søvnbehov, lur og pottetræne?

13. april 2010

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære L´s mor

Så længe aftensnacken indgår som en del af putteritualet og ikke indgår i direkte forlængelse af aftensmaden, så synes jeg ikke der er problemer i at have dette ritual. De fleste børn sover rigtig godt, hvis de lige har fået lidt at spise eller drikke inden sengetid og det behøver ikke påvirke deres indtag af øvrig mad.

Det man skal sikre sig er at deres 'godnat-måltid' er sundt og passende. Det er her en god idé at give lidt banan, lidt havregrød, en grovbolle eller måske lidt kylling eller grøntsager, hvis der er noget tilbage fra aftensmaden.

Serotonin er et af de stoffer som har betydning for vores søvnkvalitet og det bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevare. Dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager. Det er derfor at vores aftensmad gerne skal bestå af sådanne fødevarer, men man kan godt lade dette indgå i et lille godnatmåltid også.

Fødevare som man derimod skal holde sig fra er fødevarer og drikkevarer som indeholder større mængder sukker. Det vil gøre barnet "speedet" og urolig og barnet får sværere ved at falde i søvn.

Gennemsnitligt sover børn på 1½-2 år 13 timer i døgnet. Det er ofte fordelt sådan, at barnet sover 11-11½ times nattesøvn og en middagslur på 1½-2 timer. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre :)

De fleste børn har brug for middagslur til de er i 3 års alderen, men der er dog også ...

Annonce

... børn som springer den over før. Hvis din datter hører til de børn som springer middagsluren over meget hurtigt, så vil hun sandsynligvis ikke kunne gøre det hver dag. De fleste dage, vil hun have behov for den, men enkelte dage en gang imellem, vil hun sove en så lang nattesøvn, at hun ikke føler behov for at sove om dagen ... Generelt er det dog en god idé at arbejde på en middagslur dagligt, med den alder hun har :)

De fleste børn er tidligst parate til at træne renlighed, når de er 2½ år, mange børn bliver først renlige i 3 års alderen. Der er lidt forskellige ting du skal være opmærksom på, det første er at din datter er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hun fysiologisk er ved at være parat.

Derudover vil der være tre faser:

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I første fase kommer barnet og siger at de har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på. I næste fase kommer barnet og siger "nu tisser jeg" og I sidste fase, når barnet så til at sige til lige inden.

Og så er det naturligvis altid godt, hvis barnet selv kommer og meddeler at det er parat og har lyst til at prøve at gå lidt uden ble. Men ellers er jeg ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt, det er bedre at give barnet den succesoplevelse det er at opleve en tør ble, fremfor at give barnet det nederlag det er at have våde bukser.

I forhold til at jeres datter kun er 1½ år nu, så tænker jeg umiddelbart at hun først er klar til renlighed om et år - altså til næste sommer :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor