Svar: Aftensnack, søvnbehov, lur og pottetræne?
13. april 2010
Alder:
19 mdr.
Kære L´s mor
Så længe aftensnacken indgår som en del af putteritualet og ikke indgår i direkte forlængelse af aftensmaden, så synes jeg ikke der er problemer i at have dette ritual. De fleste børn sover rigtig godt, hvis de lige har fået lidt at spise eller drikke inden sengetid og det behøver ikke påvirke deres indtag af øvrig mad.
Det man skal sikre sig er at deres 'godnat-måltid' er sundt og passende. Det er her en god idé at give lidt banan, lidt havregrød, en grovbolle eller måske lidt kylling eller grøntsager, hvis der er noget tilbage fra aftensmaden.
Serotonin er et af de stoffer som har betydning for vores søvnkvalitet og det bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevare. Dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager. Det er derfor at vores aftensmad gerne skal bestå af sådanne fødevarer, men man kan godt lade dette indgå i et lille godnatmåltid også.
Fødevare som man derimod skal holde sig fra er fødevarer og drikkevarer som indeholder større mængder sukker. Det vil gøre barnet "speedet" og urolig og barnet får sværere ved at falde i søvn.
Gennemsnitligt sover børn på 1½-2 år 13 timer i døgnet. Det er ofte fordelt sådan, at barnet sover 11-11½ times nattesøvn og en middagslur på 1½-2 timer. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre :)
De fleste børn har brug for middagslur til de er i 3 års alderen, men der er dog også børn som springer den over før. Hvis din datter hører til de børn som springer middagsluren over meget hurtigt, så vil hun sandsynligvis ikke kunne gøre det hver dag. De fleste dage, vil hun have behov for den, men enkelte dage en gang imellem, vil hun sove en så lang nattesøvn, at hun ikke føler behov for at sove om dagen ... Generelt er det dog en god idé at arbejde på en middagslur dagligt, med den alder hun har :)
De fleste børn er tidligst parate til at træne renlighed, når de er 2½ år, mange børn bliver først renlige i 3 års alderen. Der er lidt forskellige ting du skal være opmærksom på, det første er at din datter er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hun fysiologisk er ved at være parat.
Derudover vil der være tre faser:
I første fase kommer barnet og siger at de har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på. I næste fase kommer barnet og siger "nu tisser jeg" og I sidste fase, når barnet så til at sige til lige inden.
Og så er det naturligvis altid godt, hvis barnet selv kommer og meddeler at det er parat og har lyst til at prøve at gå lidt uden ble. Men ellers er jeg ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt, det er bedre at give barnet den succesoplevelse det er at opleve en tør ble, fremfor at give barnet det nederlag det er at have våde bukser.
I forhold til at jeres datter kun er 1½ år nu, så tænker jeg umiddelbart at hun først er klar til renlighed om et år - altså til næste sommer :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske