Svar: Symbiose

11. april 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære S

Tak for dit brev :)

Det er fuldstændig normalt at føle sig tæt forbundet med sit lille barn.

Donald W. Winnicott (1896-1971) var britisk børnelæge og psykoanalytiker og han har skrevet en masse artikler om forholdet mellem mødre og spædbørn. Han er ophavsmand til teorien om f.eks. "holding", som er et psykologisk begreb.

Holding handler om moderens evne til at skabe et miljø, der fremmer barnets udvikling. Barnet er i følge Winnicott fuldstændig afhængig af den moderlige omsorg. Ideelt set tilbyder forældrene barnet et miljø, hvor det både helt konkret og også i overført forstand bliver holdt om. Et lille barn er ikke i stand til psykisk set, at holde sig selv og holde sammen på sig selv - her har det brug for sin mor - en mor som dig!

Så det er også psykologisk beskrevet helt super, at du føler dig tæt forbundet til din datter og passer på hende og naturligt føler at du er bedst til det, for det er du, du er hendes mor :)

Når det er sagt, så er det også meget vigtigt at sige, at far ...

Annonce

... naturligvis kan gøre lige så meget godt som mor. Han kan give hende lige så meget nærhed, kærlighed, varme, omsorg osv. I princippet er det eneste han ikke kan at amme hende.

Måske skulle I forældre prøve at tale lidt om, hvad I hver især har lyst til. Måske handler det hele om, at din mand føler han har svært ved at komme på banen, netop fordi du går hjemme med lillepigen og ved præcis hvad der virker. Måske retter du lidt for meget på ham, når han prøver at tage over og være en del af hendes liv og det er super vigtigt at du her tænker over, at der kan være flere måder at gøre tingene på. Det kan godt være at du har en god måde at trøste på, men måske far finder en anden måde, en måde der virker for far og datter - netop fordi de er far og datter ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så lad dig selv nyde tilknytningen til din datter, men giv også far plads og lad ham og lillepigen lære hinanden at kende og finde ud af hinanden, hvor du prøver at holde dig lidt på afstand :)

Stort knus og mange tanker med på vejen, rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland