Svar: Symbiose
11. april 2010
Alder:
5 mdr.
Kære S
Tak for dit brev :)
Det er fuldstændig normalt at føle sig tæt forbundet med sit lille barn.
Donald W. Winnicott (1896-1971) var britisk børnelæge og psykoanalytiker og han har skrevet en masse artikler om forholdet mellem mødre og spædbørn. Han er ophavsmand til teorien om f.eks. "holding", som er et psykologisk begreb.
Holding handler om moderens evne til at skabe et miljø, der fremmer barnets udvikling. Barnet er i følge Winnicott fuldstændig afhængig af den moderlige omsorg. Ideelt set tilbyder forældrene barnet et miljø, hvor det både helt konkret og også i overført forstand bliver holdt om. Et lille barn er ikke i stand til psykisk set, at holde sig selv og holde sammen på sig selv - her har det brug for sin mor - en mor som dig!
Så det er også psykologisk beskrevet helt super, at du føler dig tæt forbundet til din datter og passer på hende og naturligt føler at du er bedst til det, for det er du, du er hendes mor :)
Når det er sagt, så er det også meget vigtigt at sige, at far naturligvis kan gøre lige så meget godt som mor. Han kan give hende lige så meget nærhed, kærlighed, varme, omsorg osv. I princippet er det eneste han ikke kan at amme hende.
Måske skulle I forældre prøve at tale lidt om, hvad I hver især har lyst til. Måske handler det hele om, at din mand føler han har svært ved at komme på banen, netop fordi du går hjemme med lillepigen og ved præcis hvad der virker. Måske retter du lidt for meget på ham, når han prøver at tage over og være en del af hendes liv og det er super vigtigt at du her tænker over, at der kan være flere måder at gøre tingene på. Det kan godt være at du har en god måde at trøste på, men måske far finder en anden måde, en måde der virker for far og datter - netop fordi de er far og datter ...
Så lad dig selv nyde tilknytningen til din datter, men giv også far plads og lad ham og lillepigen lære hinanden at kende og finde ud af hinanden, hvor du prøver at holde dig lidt på afstand :)
Stort knus og mange tanker med på vejen, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske