Svar: Vuggestue skift - 2 år, 4 mdr.
4. april 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Maibritt
Tillykke med at du venter dig igen, det lyder dejligt :)
Jeg kan godt forstå jeres pladsproblemer, det er ikke let at skulle bo med 2-3 børn i et værelse og jeg kan godt forstå at I gerne vil flytte. Det er dog problematisk at flytte så meget rundt, det vil altid påvirke børn og Lucas vil reagere på det. Det er en stor stress situation, hver gang I flytter ham - han skal forholde sig til helt nye regler, nye børn og voksne, nye rutiner og det er super hårdt. Det svarer lidt til at du skulle skifte arbejdsplads ligeså tit, det ville også være rigtig svært og du ville endda kunne spørge dig for og søge hjælp, det kan man ikke, når man er 2-2½ år gammel, så kan man bare forsøge at 'følge med strømmen' og håbe på at det går godt...
Det bedste ville derfor være, hvis I kunne finde et sted at bo i nærheden af den nuværende institution, så han kan blive der hvor han lige nu er igang med at blive kørt ind.
Hvis dette er fuldstændig umuligt, så kunne I overveje om I kunne vente med at flytte til han bliver 3 år og kan få en børnehave plads. Hvis jeres flytning kan falde sammen med at han alligevel skal skifte til børnehave, så vil det spare ham for et flyt og samtidig virker skiftet naturligt. I vil også kunne forberede ham på at skulle gå i børnehaven og det skift der naturligt ligger i det. Måske kan I finde en integreret institution, så den lille ny så samtidig kan gå i vuggestuedelen og storebror i børnehaven, det kunne være godt at tænke lidt langsigtet i forhold til alle børn :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske