Svar: Efterfødsels blødning
25. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Maiken
Tillykke med den lille ny :)
Når man lige har født vil man naturligt have en efterfødselsblødning og det vil være en frisk blødning, der svarer til en kraftig menstruation. I de første dage efter fødslen kan der også være blodklumper i blødningen, det der hedder koagler - det er helt normalt.
MEN, når der er gået en uge, så bør man faktisk ikke have koagler mere og blødningen skal stille og roligt aftage.
Da det er 3 uger siden at du har født og du nu har en kraftig blødning med koagler og også oplever at der kommer en ekstra skylle af blod, når du går meget eller f.eks. bærer rundt på din 2½ årige dreng - ja så synes jeg det er noget du skal undersøges for.
Du kan stadig godt nå at få fat i din læge inden weekenden, bed lægesekretæren om at stille dig om. Og ellers så ring til fødegangen og spørg hvordan du skal forholde dig. Det er ikke hysterisk at ringe - du er nødt til at sikre dig at alt er som det skal være :)
Held og lykke med det og rigtig rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske