Svar: Problemer i børnehaven

8. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Linda

Nu er jeg i den heldige situation at du har skrevet til mig flere gange siden Julie var lille. Og selvom jeg ikke kender jer, så har jeg en helt klar fornemmelse af at din fornemmelse af Julie er rigtig god og at du som mor gør det rigtig godt. Du forsøger at anerkende hende og den personlighed hun har, samtidig med at du naturligt sætter grænser og også opstiller regler for, hvordan man opfører sig.

Så vidt jeg ved er du skilt fra Julies far, som hun ikke har hyppig kontakt med. Du står altså en del alene i hverdagen, trods støtte fra dine forældre når det er nødvendigt. Det at I to er meget alene, gør måske at du er ekstra meget på Julie, at I har noget meget nært sammen og er meget forbundet. Det er super dejligt, det er der ikke noget i vejen med, men det gør måske at Julie opfører sig anderledes hjemme end hun gør i børnehaven. Måske skal der prøves lidt flere grænser af når hun er ude blandt andre børn og voksne - dig ved hun præcist hvor hun har og du aflæser hende rigtig godt, så her er afprøvningen måske ikke så stor ... Forstår du hvad jeg mener?

Det er naturligt at børn i Julies alder prøver grænser og det er ulykkeligt, hvis de i børnehaven er sure på hende og skælder hende ud hver dag - det tyder en bemærkning som "idag har de voksne ikke været sure på mig, mor!" jo på. Hvor er det godt at du har taget fat i det og at pædagogerne efter lidt betænkningstid har kunne se at det var galt og nu derfor prøver at se en anden pige og netop anerkende det hun kan og står for.

Det lyder for mig som om at I er nødt til at tale sammen, for kommunikationen er ikke særlig god mellem dig og personalet. Det er enormt vigtigt at du har tillid til at de kan passe din ...

Annonce

... datter godt og at du føler dig fuldstændig tryg ved at overlade hende i deres varetægt. Det er ikke okay at blive mødt på gangen med "hvad har du tænkt dig at gøre ved at din datter tisser i bukserne" og "man må godt blive sur på hende, når hun sådan sjusker med det" osv. Jeg synes det er helt forkert at tage en samtale på denne måde helt tilfældigt en dag, hvor du kommer og henter.

Man kan sandsynligvis gøre meget - f.eks. kunne de jo i børnehaven indføre faste toilettider, så Julie blev husket på at hun skal gå ud at tisse og derfor undgår uheld. Ligesom hun skal huskes på lige at blive siddende lidt og se om der kan komme lidt mere, inden hun rejser sig. I børnehaven vil børn jo ofte have travlt med at lege eller være bange for at de ikke kan være med i legen igen, hvis de går ind for at tisse - og det dur jo ikke. Toilettider er derfor en god idé "du skal lige tisse inden du går ud og leger" og det er naturligvis en regel som du også vil bakke op omkring derhjemme.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Et møde med kontaktpædagogen og også børnehavens leder ville være en rigtig god idé, hvor I får talt om jeres forventninger til hinanden og mål fremover. Og hvis du føler at de svigter dit barn så må du sige det - "jeg føler faktisk at I svigter hende, når ...".

Det kan være en rigtig god idé at du tager din mor eller far med til mødet, så du ikke sidder der selv, men så der er flere ører der hører, hvad der bliver sagt og så du har en voksen at drøfte det med bagefter. Det vil også være rigtig godt at du skriver nogle ting ned, som du ønsker at drøfte, så du er sikker på ikke at glemme noget. Julie skal ikke være med til mødet, det skal være et møde mellem voksne.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far