Svar: Øjenfarve - 7 mdr.
8. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære hende med de brune øjne
Alle børn bliver født med blå øjne og ofte vil øjenfarven ændre sig i løbet af det første år. Øjnene kan være mere eller mindre mørkeblå, hos børn af anden etnisk baggrund end dansk, kan øjnene være så mørke i farven at de virker næsten sorte, hvor de hos meget lyse mennesker også kan være meget klare og lyseblå i farven.
Øjenfarven skabes også af pigmentet melanin, som produceres i iris. Øjne der er brune eller sorte har et højt indhold af pigment og øjne som kun indeholder lidt pigment, vil naturligt reflektere blåt lys, når lyset skinner på dem. Genetisk vil barnets øjne være påvirket af forældrenes øjenfarve, men også måden lyset reflekteres på og mængden af pigment i øjet har betydning.
Øjenfarven kan også skifte til grønlig, hvilket måske bliver den farve din dreng ender med at få - hvis han lige nu har meget blå øjne og du har brune øjne ... Efter 1 års alderen vil man normalt kunne regne med farven, men jeg har dog mødt børn som helt op i skolealderen kunne skifte øjenfarve. Dog ikke mellem brun og blå - men nuancen kunne variere og være mere eller mindre lys, mere grønlig eller grålig, hvis du forstår hvad jeg mener :)
Hvorvidt din dreng får brune øjne afhænger ikke kun af dig, men også af din mands gener. Det har stor betydning hvor dominerende den brune farve er. Selvom din mand f.eks. har blå øjne, så kan han godt være bærer af et brunt-øje-gen, hvis hans forældre har brune eller grønne øjne. Og så er sandsynligheden for at jeres barn får brune øjne større end hvis det kun er dig der er bærer af det brune gen ...
Det er dog også sådan at genet for brune øjne virker lidt mere dominerende end genet for blå øjne. Så hvis begge forældre har gen for brune øjne, så vil sandsynligheden for at barnet får brune øjne være større. Men igen, der er ingen garanti, barnet kan også få blå øjne, fordi forældrene er bærere af et blå-øje-gen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske