Svar: Øjenfarve - 7 mdr.

8. marts 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære hende med de brune øjne

Alle børn bliver født med blå øjne og ofte vil øjenfarven ændre sig i løbet af det første år. Øjnene kan være mere eller mindre mørkeblå, hos børn af anden etnisk baggrund end dansk, kan øjnene være så mørke i farven at de virker næsten sorte, hvor de hos meget lyse mennesker også kan være meget klare og lyseblå i farven.

Øjenfarven skabes også af pigmentet melanin, som produceres i iris. Øjne der er brune eller sorte har et højt indhold af pigment og øjne som kun indeholder lidt pigment, vil naturligt reflektere blåt lys, når lyset skinner på dem. Genetisk vil barnets øjne være påvirket af forældrenes øjenfarve, men også måden lyset reflekteres på og mængden af pigment i øjet har betydning.

Øjenfarven kan også skifte til grønlig, hvilket måske bliver den farve din dreng ender med at få - hvis han lige nu har meget blå øjne og du har brune øjne ... Efter 1 års alderen vil man normalt kunne regne med farven, men jeg har dog mødt børn ...

Annonce

... som helt op i skolealderen kunne skifte øjenfarve. Dog ikke mellem brun og blå - men nuancen kunne variere og være mere eller mindre lys, mere grønlig eller grålig, hvis du forstår hvad jeg mener :)

Hvorvidt din dreng får brune øjne afhænger ikke kun af dig, men også af din mands gener. Det har stor betydning hvor dominerende den brune farve er. Selvom din mand f.eks. har blå øjne, så kan han godt være bærer af et brunt-øje-gen, hvis hans forældre har brune eller grønne øjne. Og så er sandsynligheden for at jeres barn får brune øjne større end hvis det kun er dig der er bærer af det brune gen ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er dog også sådan at genet for brune øjne virker lidt mere dominerende end genet for blå øjne. Så hvis begge forældre har gen for brune øjne, så vil sandsynligheden for at barnet får brune øjne være større. Men igen, der er ingen garanti, barnet kan også få blå øjne, fordi forældrene er bærere af et blå-øje-gen.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg