Svar: Svømmehal - 20 mdr.
7. marts 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Lea
Dejligt at høre fra dig igen, det lyder som at det går godt. Tænk at Matthes allerede er 20 måneder :)
Der er lidt forskel på svømmehaller og deres vandtemperaturer. I nogle svømmehaller er vandet kun 26 grader og det er meget, meget koldt. 26 grader er dog en god temperatur for konkurrencesvømmere, da de bliver for varme i 28 grader.
28 grader er koldt, men en OK, temperatur hvis man rører sig konstant og er meget aktiv.
29 grader er nok det varmeste for et egentligt motions svømmebassin. Til gengæld er det en absolut minimumstemperatur for et badeland.
30 grader er lækkert i et badeland, men for koldt i et decideret varmtvandsbassin. Børn over 3 år, kan være i vandet uden at fryse alt for meget, men de nyder det ikke, som de ville nyde 32 grader. Børn under 3 år fryser meget hurtigt og skal ikke være i vandet for længe.
31 grader er lidt koldt i et varmtvandsbassin.
32 grader er minimum i et varmvandsbassin hvis det skal være rart. 32 grader kræver at man bevæger sig hele tiden og også sørger for at børnene er aktive hele tiden. Ved 32 grader kan alle være i bassinet, men børn under 3 år, skal aktiveres hele tiden, så de ikke kommer til at fryse. I lave bassiner hvor man ikke får sig rørt, er 32 grader dog for koldt.
33 grader er lækkert i et varmvandsbassin. Man har det dejligt varmt og kan røre sig.
34 grader er en absolut luksus og rigtig godt til små børn. Her kan de bevæge sig rundt og bliver også varme når de bevæger sig. Det er en god temperatur at gå rundt i vandet med sit barn.
Matthes må godt prøve at komme i svømmehallens kolde bassin, men hvor længe I kan være i vandet afhænger helt af vandets temperatur. Her er du nødt til at kontakte svømmehallen og høre, hvordan det er hos dem. Hvis temperaturen ligger mellem 26-28 grader, så kan du naturligvis prøve at tage ham med derover for at se hvordan han reagerer, men han vil sandsynligvis hurtigt protestere og så må I tilbage i det lune bassin igen. I er nødt til at prøve jer frem :)
Hvis det er meget koldt skal du være opmærksom på ikke at forskrække ham så meget, at han pludselig oplever det at komme i vandet som noget meget ubehageligt. Når han nu elsker vand, så vil det være synd at ødelægge det.
God tur!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske