Svar: Flossede negle
23. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Det er meget normalt at små børn har flossede negle på tæerne. De skyldes simpelthen at de bruger deres tæer, når de skubber sig omkring, drejer om deres egen akse, kryber, vender og drejer sig og kravler ...
Det er her en god idé at give hende små skindsutsko på fødderne (ala bobux) så hun kan støde fra med dem og ikke belaster sine tånegle helt så meget.
På fingrene skyldes det måske at hun piller meget. Måske har I et groft tæppe eller noget legetøj, som hun ofte ligger og piller i ... Det kunne være en forklaring her :)
Men derudover bør hun have stærke negle nu og det er vigtigt at medtænke om du via kosten kan styrke hendes negle lidt. Det er her vigtigt at medtænke kalk og det er vigtigt at hun får mælk (mme) nok hver dag. De fleste børn vil i din datters alder have behov for mellem 600-750ml mme dagligt af flaske og derudover den mælk der naturligt indgår i grød og mos. Hvis hun får det, er hun dækket ind med kalk og vitaminer.
B2-vitamin er vigtigt for vækst, hud, negle, hår, synet mv. og omsætningen af proteiner, fedt og kulhydrater kræver B2-vitamin. B2-vitamin får din datter via mælk (mme), men også via f.eks. fisk, ost, lever. Men også i grøntsager som f.eks. grønkål og spinat og forskellige slags bønner. Det er derfor en god idé at du medtænker disse ting i hendes daglige indtag af mad.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske