Svar: Tilvænning til søskende

11. januar 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lone

Hvor er det dejligt at du er gravid, stort tillykke med det. Jeg er sikker på at det bliver rigtig godt for jer alle at der kommer en lille ny :)

Du har ret i at du og din dreng er meget knyttet til hinanden og det er rigtig godt at du har været og stadig er så meget omkring ham, som du er. Det skal du ikke være ked af eller se som et problem, det er kun godt.

I forhold til hans alder nu, så er det naturligt at han kan virke lidt mere tryghedssøgende og det hænger sammen med at han lige nu begynder at få lidt farefornemmelse. Det handler blandt andet om at han rent motorisk er i stand til at bevæge sig fysisk mere rundt i verden, klatre op men kan ikke selv komme ned, løber slår hul på knæet osv. Men det handler også om at han naturligt nu får lidt flere forbud, der bliver sagt "nej!" flere gange om dagen osv. fordi han er i en lidt mere grænsesøgende alder.

Han forstår godt at du stadig er der, selvom han ikke kan se dig. Han ved godt at du godt at når du går, så er han ikke forladt, så kommer du tilbage igen. Det betyder ikke at han naturligt accepterer at I er adskilt og det er helt okay, at han viser dig sin protest over at du går eller at han skal på legepladsen uden dig. Han må gerne protestere og synes noget andet er bedre. Det der er vigtigt er, at han jo følger med sin 'nanny' og har det sjovt, når de først er kommet af sted.

Hvis han ved at du er hjemme, så vil han naturligvis synes det er mærkeligt at han ikke kan være sammen med dig. Det vil virke meget afvisende på ham, hvis du er der og ikke vil være sammen med ham - også selvom du synes at det skal han lære. Derfor er det bedre at han går til noget sammen med sin nanny eller at du går væk, fordi 'du skal på arbejde' - kan du følge mig? Der er altså en mening med at I ikke kan være sammen lige nu, men I ses igen lidt senere.

Det er fint at du stille og roligt overlader flere og flere ting til jeres nanny, som er den der skal være sammen med ham, når ...

Annonce

... du begynder arbejde igen. Men du kan ikke 'hærde ham' ved at overgive ham til hende. Han har brug for dig og brug for at mærke at du stadig er der, så du må prøve at finde balancen imellem at de to laver noget sammen og han stadig mærker at du er der for ham :) Men det lyder også som om at du sagtens kan dette.

Det er begrænset hvor meget jeres dreng i en alder af knap 2 år vil kunne forstå omkring en lille ny baby. Han vil godt kunne se at det er en baby, han vil også kunne sige baby og vise sin glæde, begejstring og frustation over den lille ny, som pludselig ligger i mors arme næsten hele tiden ... men han vil ikke kunne forstå hvor stor en ændring det reelt vil være og han kan ikke forklares det.

Det kan være en rigtig god idé at læse lidt bøger for ham om at blive storebror og om hvad babyer kan. Måske forestiller han sig at der kommer en som han kan lege med, måske har I eller andre også sagt det til ham - men sådan er det jo sjældent. Der går rigtig laaaang tid før man kan lege med sin lillesøster eller lillebror og det er fint at vise ham billeder og tale med ham om at babyen får mælk fra brystet, babyen sover, babyen græder og også vise ham babyer som andre familier har.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Mange børn vil omkring 2 års alderen også have stor glæde af en babydukke, som kan få skiftet ble, få mælk og blive puttet i en seng eller dukkevogn - selvom man er dreng, kan det godt være fint at lege lidt med en dukke :)

I takt med at maven vokser, så fortæl ham at babyen ligger i maven og lad ham mærke, når den sparker. Lad ham også være med til at sortere i babytøjet og lægge det frem. Vis ham billeder fra han selv var en baby osv. så han på den måde får lidt indtryk af hvad det drejer sig om, men vær så også forberedt på at han meget hurtigt vil interessere sig for andre ting og som sagt ikke rigtigt vil kunne forstå det.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med både storebror og den lille ny i din mave :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor