Tilvænning til søskende

11. januar 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Tilvænning til søskende

Kære Helen,

Min søn er nu tæt på de 18 mdr., og da det har været ”ham og mig” i alle 18 mdr. (han går ikke i institution, han har en far, men han arbejder og rejser rigtig meget) er han meget ”mor-glad” – f.eks. under en influenza i denne uge, ville han KUN hænge på mig, ikke engang sin far kunne bruges og han har altid – og er – vant til at det er mig, og kun mig, der skifter, mader, bader, putter etc.

Jeg har to tvivl/spørgsmål i den forbindelse:

Jeg skal begynde at arbejde 1. februar (3-4 dage om ugen) og vi har derfor for et par måneder siden fået en filippinsk aupair (vi bor i udlandet). Meningen er så at hun skal passe ham, idet han endnu ikke skal i institution. Han kender hende jo allerede da hun har været i huset nogle måneder og er også glad nok for hende, indtil videre giver hun ham af og til morgenmad, ser efter ham en times tid om formiddagen, går tur til legeplads med ham et par timer om eftermiddag – men ud over det syns jeg det er enormt svært at få ham ”kørt” mere over på hende, nu hvor jeg er hjemme.

Vi har ...

Annonce

... et stort men meget lydhørt hus, han hører hver en bevægelse jeg tager i et andet rum og spørger efter mig konstant – græder også ofte når de skal gå tur, omend han når de først er på legeplads hygger sig og er glad etc., etc., Min plan er at jeg nu i januar vil tage væk længere og længere tid hver dag, så han vænner sig til at være uden mig – og/eller har du andre forslag?

Mit andet spørgsmål:

Jeg er samtidig gravid med vores barn nr. 2 – hvilket jo er dejligt – om alt går vel skal jeg føde til juni, (dvs. der vil blive ca. 1 år og 11 mdr. mellem dem). Graviditet var ikke som sådan planlagt, men meget velkommen – også derfor ender det med at jeg kun skal på arbejde igen i ca. 4 mdr.

Jeg ønsker jo som alle at det må blive en så ”blød” overgang som muligt for min søn at få en søskende og en tilvænning til at skulle dele mig med en anden – som jeg tænker meget over pga. Hans enorme afhængighed af mig, derfor: har du tips til hvordan jeg kan forberede ham på denne store forandring at der kommer en baby?

TAK
Med venlig hilsen
Lone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor