Brev:
Tilvænning til søskende
11. januar 2010
Alder:
18 mdr.
Tilvænning til søskende
Kære Helen,
Min søn er nu tæt på de 18 mdr., og da det har været ”ham og mig” i alle 18 mdr. (han går ikke i institution, han har en far, men han arbejder og rejser rigtig meget) er han meget ”mor-glad” – f.eks. under en influenza i denne uge, ville han KUN hænge på mig, ikke engang sin far kunne bruges og han har altid – og er – vant til at det er mig, og kun mig, der skifter, mader, bader, putter etc.
Jeg har to tvivl/spørgsmål i den forbindelse:
Jeg skal begynde at arbejde 1. februar (3-4 dage om ugen) og vi har derfor for et par måneder siden fået en filippinsk aupair (vi bor i udlandet). Meningen er så at hun skal passe ham, idet han endnu ikke skal i institution. Han kender hende jo allerede da hun har været i huset nogle måneder og er også glad nok for hende, indtil videre giver hun ham af og til morgenmad, ser efter ham en times tid om formiddagen, går tur til legeplads med ham et par timer om eftermiddag – men ud over det syns jeg det er enormt svært at få ham ”kørt” mere over på hende, nu hvor jeg er hjemme.
Vi har et stort men meget lydhørt hus, han hører hver en bevægelse jeg tager i et andet rum og spørger efter mig konstant – græder også ofte når de skal gå tur, omend han når de først er på legeplads hygger sig og er glad etc., etc., Min plan er at jeg nu i januar vil tage væk længere og længere tid hver dag, så han vænner sig til at være uden mig – og/eller har du andre forslag?
Mit andet spørgsmål:
Jeg er samtidig gravid med vores barn nr. 2 – hvilket jo er dejligt – om alt går vel skal jeg føde til juni, (dvs. der vil blive ca. 1 år og 11 mdr. mellem dem). Graviditet var ikke som sådan planlagt, men meget velkommen – også derfor ender det med at jeg kun skal på arbejde igen i ca. 4 mdr.
Jeg ønsker jo som alle at det må blive en så ”blød” overgang som muligt for min søn at få en søskende og en tilvænning til at skulle dele mig med en anden – som jeg tænker meget over pga. Hans enorme afhængighed af mig, derfor: har du tips til hvordan jeg kan forberede ham på denne store forandring at der kommer en baby?
TAK
Med venlig hilsen
Lone