Svar: Dagpleje / vuggestue
6. januar 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære bekymrede mor
Først - jeg er ked af at høre at din mor er så syg, jeg håber I får en god tid sammen det næste stykke tid :)
Dagpleje er supergodt, når man får en omsorgsfuld og dejlig dagplejer, som bare brænder for sit arbejde. Men det er også et meget følsomt system, når dagplejer bliver syg, skal på kurser osv. og børn så skal sendes i gæstedagpleje. Det sker desværre at børn bliver kastet lidt rundt fra den ene til den anden og dermed forsvinder det trygge og omsorgsfulde, som jo netop ellers skulle kendetegne dagplejen ...
Som udgangspunkt skal børn have så få skift som muligt. Hver gang de skifter, hver gang de udsættes for en ny situation, så er det en stressfaktor. Kan kommunen garantere at jeres datter kan bibeholde den nuværende dagplejer indtil sommer? Kan de garantere at hun kommer i børnehave til sommer? Ofte sker det store skift allerede 1. maj og hvis kommunen vil give jer en børnehaveplads der, så synes jeg I skal lade jeres datter blive i dagplejen indtil da. At skifte igen til en vuggestue og derfra videre til børnehaven er meget, når hun nu kender dagplejen, legestuen, pædagogerne osv. og det gør hun jo ...
Modsat, hvis kommunen siger at hun ikke med garanti kan starte i børnehave, til sommer, men at det måske først bliver i august eller september, så synes jeg I skal overveje vuggestuen, simpelthen fordi det lyder som om at dagpleje systemet er lidt for følsomt og hun risikerer jo at blive flyttet igen ...
Så hvorvidt I skal skifte nu eller lade hende være i dagplejen, synes jeg afhænger af, hvornår kommunen mener de kan tilbyde hende en børnehaveplads. Hvis det allerede er til sommer omkring 1. maj, så synes jeg I skal lade hende blive hvor hun er og først skifte der.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske