Svar: Dagpleje / vuggestue

6. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Først - jeg er ked af at høre at din mor er så syg, jeg håber I får en god tid sammen det næste stykke tid :)

Dagpleje er supergodt, når man får en omsorgsfuld og dejlig dagplejer, som bare brænder for sit arbejde. Men det er også et meget følsomt system, når dagplejer bliver syg, skal på kurser osv. og børn så skal sendes i gæstedagpleje. Det sker desværre at børn bliver kastet lidt rundt fra den ene til den anden og dermed forsvinder det trygge og omsorgsfulde, som jo netop ellers skulle kendetegne dagplejen ...

Som udgangspunkt skal børn have så få skift som muligt. Hver gang de skifter, hver gang de udsættes for en ny situation, så er det en stressfaktor. Kan kommunen garantere at jeres datter kan bibeholde den nuværende dagplejer indtil sommer? Kan de garantere at hun kommer i børnehave til sommer? Ofte sker det store skift allerede 1. maj og hvis ...

Annonce

... kommunen vil give jer en børnehaveplads der, så synes jeg I skal lade jeres datter blive i dagplejen indtil da. At skifte igen til en vuggestue og derfra videre til børnehaven er meget, når hun nu kender dagplejen, legestuen, pædagogerne osv. og det gør hun jo ...

Modsat, hvis kommunen siger at hun ikke med garanti kan starte i børnehave, til sommer, men at det måske først bliver i august eller september, så synes jeg I skal overveje vuggestuen, simpelthen fordi det lyder som om at dagpleje systemet er lidt for følsomt og hun risikerer jo at blive flyttet igen ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så hvorvidt I skal skifte nu eller lade hende være i dagplejen, synes jeg afhænger af, hvornår kommunen mener de kan tilbyde hende en børnehaveplads. Hvis det allerede er til sommer omkring 1. maj, så synes jeg I skal lade hende blive hvor hun er og først skifte der.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.