Svar: Gode råd i forbindelse med flytning
4. januar 2010
Alder:
23 mdr.
Kære drengens mor
Når man ser det ude fra og skal vurdere det hele som voksen, så ville det allerbedste for jeres dreng være, hvis der i kommunen var en 2 års børnehave - er der det? Så ville han nemlig kunne starte der med det samme og ville således ikke skulle udsættes for flere skift, før han skulle i skole ...
Hvis det ikke kan lade sig gøre, så er det bedste sandsynligvis en integreret institution, så overgangen fra vuggestue til børnehave bliver minimeret - præcis som I også har tænkt og skrevet ham op til. Der kan dog også være noget positivt i at komme i dagpleje sommeren over. Det vil være rigtig hyggeligt for ham, der vil være mere ro og han vil kunne modnes på denne måde. Børn vil der være, når de tager i legestue, så han vil således få det lidt i små bidder og trygheden ved at kunne sidde på skøddet, når verden en gang imellem virker lidt for stor og overskuelig vil en god dagplejer jo kunne give ham.
Faktisk vil et skift til dagplejer og derfra i børnehave måske give ham noget godt. Modsat, så har han gået i vuggestue og kender ligesom til den hverdag ... Det er svært.
I det hele taget så afhænger det jo meget af stedet, pædagogerne, dagplejen osv. Man kan komme et sted, hvor det hele bare er super godt, man kan også komme et sted, hvor det slet ikke fungerer ... :( Og generelt gælder jo at det vigtigste er at barnet har det godt, der hvor barnet er. Det er udgangspunktet og så betyder det mindre, hvad fremtiden vil bringe for det ved ingen af os alligevel. Så i princippet er det bedre at komme i en vuggestue i ½ år, hvor han så har det rigtig godt og få et skift derefter, end det er at starte et sted, hvor han skal blive i meget lang tid og han så ikke trives ...
Hvorom alting er, så er det jo desværre noget af det, som vi sjældent selv kan styre. Det er et spørgsmål om at være skrevet på venteliste og krydse fingre for at der bliver en ledig plads, som passer godt til ens barn. Vi kan sagtens ønske og have meninger om hvad der vil være bedst, men det er desværre sjældent at vi får det sådan, som situationen er i dagens Danmark ... :)
Uanset hvad løsningen bliver, så vil det være rigtig godt, hvis I kan komme på besøg i institutionen/dagplejen et par dage før han skal starte. Lige hilse på og aftale hvordan det hele foregår rent praktisk og møde den der skal passe ham og tage sig af ham. Når I kommer til selve afleveringsdagen, så vil det være rigtig godt, at aflevere ham i favnen på den anden og ligesom signalere "nu passer xx på dig, imens mor er væk" og det er vigtigt at I signalerer at det her bliver super dejligt og sjovt. Hvis han mærker at I er utrygge ved situationen, så vil han naturligvis også blive utryg og vil protestere mod at være der.
Det er også vigtigt at han forholdsvis hurtigt kommer tilbage til den rytme, han er vant til når han bliver afleveret. At han er der mere end et par timer, at det at være det nye sted betyder at man både skal lege der, spise der og sove der. Forsøg at finde en hverdag, som ligner den han er vant til :)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske