Svar: Sove og spise / amning

3. januar 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Udlandsdansker

Mine angivelser af hvor meget barnet skal sove er altid gennemsnitlige, det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre :)

Når børn er 6-7 måneder gamle vil de ofte sove ca 14 timer i døgnet. Det er ofte fordelt på 3-3½ time i løbet af dagen og 11 timer om natten. Det betyder at barnet sover fra ca kl. 20 til kl. 7 næste morgen og om dagen sover ca 1 time om formiddagen og 2 timers middagslur. Nogle børn sover naturligvis mere om dagen og så bliver nattesøvnen kortere, andre børn sover to lige lange lure i løbet af dagen og det er også okay. Men gennemsnittet ligger altså deromkring :)

Hvordan barnet sover, spiser, leger osv. altså hvordan barnets rytme er om dagen har stor betydning for hvordan barnet sover om natten. Det handler om at vi alle har en indre rytme, et indre ur - det der også hedder den cirkadiske rytme. Vores cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.

Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og at tænde lys, rulle gardinerne op osv. når dagen begynder.

Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.

Mad vi spiser har stor betydning. Mad er for det første vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte, men mad kan også indeholde f.eks. tryptofan, som har positiv virkning på vores søvn. Den mad vi spiser har således også betydning for vores søvn. Derudover så forbinder vi visse måltider med bestemte tidspunkter på dagen - vi spiser grød eller brød om morgenen, varm mad til aften osv. Det har alt sammen betydning for vores indre rytme og dermed for vores søvn.

Når man gerne vil ...

Annonce

... skabe en god rytme for sit barn, så er det derfor vigtigt at se på hvordan dagens rytme er og holde fokus på den mad man servere og på de tidspunkter hvor søvn, mad, leg osv. ligger på. Det hele hænger sammen.

Det er rigtigt at i takt med at skemaden øges, så nedsættes mælkebehovet, men de fleste børn vil i en alder af 6 måneder fortsat have behov for 5-6 amninger dagligt. Det er her ofte amningen midt nat der ryger først. I 7 måneders alderen trappes ned til 4 amninger dagligt og her er det amningen inden formiddagslur der fjernes først og derefter amningen om eftermiddagen. Disse amninger erstattes af et mellemmåltid. I 7 måneders alderen er det altså hensigtsmæssigt at barnet amme (eller får flaske) tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.

Først i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 amninger/flasker dagligt og først i 10 måneders alderen vil barnet kunne nøjes med 2 amninger dagligt :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med den størrelse jeres dreng har, så har han naturligt behov for en stor del mælk = væske. Faktisk ligger hans væskebehov sandsynligvis på måske 1500ml i døgnet og det er rigtig meget. Det kræver altså mange amninger at få dækket det ind og selv han kan drikke vand af kop, så er det ikke nok til at dække hans væskebehov. Da du har masser af mælk, så får han måske i snit 200ml hver gang du ammer ham og derudover får han så vand af kop og væske via maden. Måske får han endda mere, når du ammer ... det ved man jo aldrig helt :)

Din dreng vil ikke blive ved med at tage på i samme hast. Det er meget normalt at børn der allerede i 6 måneders alderen vejer 11-12 kg fordi de er blevet ammet og mor har masser af god mælk, holder denne vægt det meste af det næste ½ år. Det er helt normalt og uproblematisk og han vil sandsynligvis ende med at veje 13-13½ kg når han er et år ... Lad os se om jeg får ret :)

Rugbrødsbjælker kan du se hvordan jeg laver i babykøkkenet her på siden :) Klik på 'opskrifter' nederste højre hjørne på filmen, så får du opskriften til at printe ud :) Ja - det er korrekt, små børn må ikke få kerner.

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber min uddybning hjælper videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder