Svar: Sove og spise / amning
3. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Udlandsdansker
Mine angivelser af hvor meget barnet skal sove er altid gennemsnitlige, det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre :)
Når børn er 6-7 måneder gamle vil de ofte sove ca 14 timer i døgnet. Det er ofte fordelt på 3-3½ time i løbet af dagen og 11 timer om natten. Det betyder at barnet sover fra ca kl. 20 til kl. 7 næste morgen og om dagen sover ca 1 time om formiddagen og 2 timers middagslur. Nogle børn sover naturligvis mere om dagen og så bliver nattesøvnen kortere, andre børn sover to lige lange lure i løbet af dagen og det er også okay. Men gennemsnittet ligger altså deromkring :)
Hvordan barnet sover, spiser, leger osv. altså hvordan barnets rytme er om dagen har stor betydning for hvordan barnet sover om natten. Det handler om at vi alle har en indre rytme, et indre ur - det der også hedder den cirkadiske rytme. Vores cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og at tænde lys, rulle gardinerne op osv. når dagen begynder.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser har stor betydning. Mad er for det første vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte, men mad kan også indeholde f.eks. tryptofan, som har positiv virkning på vores søvn. Den mad vi spiser har således også betydning for vores søvn. Derudover så forbinder vi visse måltider med bestemte tidspunkter på dagen - vi spiser grød eller brød om morgenen, varm mad til aften osv. Det har alt sammen betydning for vores indre rytme og dermed for vores søvn.
Når man gerne vil skabe en god rytme for sit barn, så er det derfor vigtigt at se på hvordan dagens rytme er og holde fokus på den mad man servere og på de tidspunkter hvor søvn, mad, leg osv. ligger på. Det hele hænger sammen.
Det er rigtigt at i takt med at skemaden øges, så nedsættes mælkebehovet, men de fleste børn vil i en alder af 6 måneder fortsat have behov for 5-6 amninger dagligt. Det er her ofte amningen midt nat der ryger først. I 7 måneders alderen trappes ned til 4 amninger dagligt og her er det amningen inden formiddagslur der fjernes først og derefter amningen om eftermiddagen. Disse amninger erstattes af et mellemmåltid. I 7 måneders alderen er det altså hensigtsmæssigt at barnet amme (eller får flaske) tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Først i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 amninger/flasker dagligt og først i 10 måneders alderen vil barnet kunne nøjes med 2 amninger dagligt :)
Med den størrelse jeres dreng har, så har han naturligt behov for en stor del mælk = væske. Faktisk ligger hans væskebehov sandsynligvis på måske 1500ml i døgnet og det er rigtig meget. Det kræver altså mange amninger at få dækket det ind og selv han kan drikke vand af kop, så er det ikke nok til at dække hans væskebehov. Da du har masser af mælk, så får han måske i snit 200ml hver gang du ammer ham og derudover får han så vand af kop og væske via maden. Måske får han endda mere, når du ammer ... det ved man jo aldrig helt :)
Din dreng vil ikke blive ved med at tage på i samme hast. Det er meget normalt at børn der allerede i 6 måneders alderen vejer 11-12 kg fordi de er blevet ammet og mor har masser af god mælk, holder denne vægt det meste af det næste ½ år. Det er helt normalt og uproblematisk og han vil sandsynligvis ende med at veje 13-13½ kg når han er et år ... Lad os se om jeg får ret :)
Rugbrødsbjælker kan du se hvordan jeg laver i babykøkkenet her på siden :) Klik på 'opskrifter' nederste højre hjørne på filmen, så får du opskriften til at printe ud :) Ja - det er korrekt, små børn må ikke få kerner.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber min uddybning hjælper videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske