Svar: Presser i søvne om natten

2. januar 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lusen

Tillykke med den lille pige, det lyder som om at I har haft en lidt svær start, men at I har taget en rigtig god beslutning omkring opstart af flaske og modermælkserstatning. Det er fint at give hende grøn allomin, hvis det fungerer godt til hendes mave og er det I oplever virker bedst. Det er en fuldgyldig erstatning og hun kan fint leve at dette alene, andre bruger det på den måde at de giver f.eks. 2 flasker dagligt eller hver anden flaske med grøn allomin og de øvrige flasker med almindelig modermælkserstatning. Det kan I gøre som I synes det virker bedst :)

Hun behøver ikke have afføring hver gang hun får mælk, men det anbefales at hun har afføring en gang i døgnet og afføringen skal være grødet og let for hende at komme af med.

Udover mælk og affaldsstoffer skal hun også af med luften og det har her naturligvis noget at sige, hvor meget luft hun sluger når hun spiser og hvor god hun er til at komme af med det igen efter måltidet. Jo mere luft hun sluger, jo bedre skal hun være til at bøvse. Jo bedre hun er til at bøvse, jo mindre luft skal passere gennem mave og tarm.

Du kan forsøge med en flaskesut som minimere luftindtaget. Tommy Teepee, Pigeon og Baby Born Free flaskerne skulle kunne minimere luftindtaget på grund af specieludviklede flaskesutter. Der findes sikkert også andre mærker, ofte står der på pakningen at de virker til børn med kolik. Så prøv dig frem og se om noget kan hjælpe der.

Når hun spiser, så være opmærksom på at hun skal spise i en god fast rytme, hvis hun ...

Annonce

... slipper, tager fat, slipper, tager fat flere gange, så sluger hun mere luft.

Når hun skal bøvse er det vigtigt at hun kommer op at hænge over din skulder, så armene er løftet og ryggen er helt lige. Jo mere rank hun er i ryggen, jo bedre kan luften finde vej op. Klap ganske let på numsen og op af ryggen, for at stimulerer luften til at finde vej op og ud. Buk gerne hendes ben op under hende, så hun samtidig kan presse lidt, men sørg for at ryggen er lige.

Hvornår på dagen giver du hende D-vitamin. Hvis hun får det om aftenen, så er det måske dråberne der giver hende maveuro. Nogle børn reagerer på D-vitaminer og andre børn gør ikke. Det kan hjælpe at skifte til et andet præparat, evt. prøve ACD-dråber i stedet. Det er en overvejelse I kan tage med.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle familier bruger også Mylicon dråber. Man giver normalt barnet 15 dråber i munden et kvarter før måltid. Effekten af Mylicon er så vidt jeg ved fortsat tvivlsom. Det er mit indtryk at nogle forældre synes det har en effekt, men andre oplever ikke at det hjælper. Det handler måske om at det skal gives 15 minutter før et måltid og da de fleste børn vågner, græder og er sultne - og så er 15 minutter længe at vente. Mylicon er lægeordineret og gives til børn med kolik.

Sålænge jeres datter ikke græder og virker ulykkelig over sit mavekneb, så lyder det også helt okay og normalt. Det er som du skriver, måske mere jer det generer at hun ligger og presser, end det generer hende :)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder