Svar: Presser i søvne om natten
2. januar 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Lusen
Tillykke med den lille pige, det lyder som om at I har haft en lidt svær start, men at I har taget en rigtig god beslutning omkring opstart af flaske og modermælkserstatning. Det er fint at give hende grøn allomin, hvis det fungerer godt til hendes mave og er det I oplever virker bedst. Det er en fuldgyldig erstatning og hun kan fint leve at dette alene, andre bruger det på den måde at de giver f.eks. 2 flasker dagligt eller hver anden flaske med grøn allomin og de øvrige flasker med almindelig modermælkserstatning. Det kan I gøre som I synes det virker bedst :)
Hun behøver ikke have afføring hver gang hun får mælk, men det anbefales at hun har afføring en gang i døgnet og afføringen skal være grødet og let for hende at komme af med.
Udover mælk og affaldsstoffer skal hun også af med luften og det har her naturligvis noget at sige, hvor meget luft hun sluger når hun spiser og hvor god hun er til at komme af med det igen efter måltidet. Jo mere luft hun sluger, jo bedre skal hun være til at bøvse. Jo bedre hun er til at bøvse, jo mindre luft skal passere gennem mave og tarm.
Du kan forsøge med en flaskesut som minimere luftindtaget. Tommy Teepee, Pigeon og Baby Born Free flaskerne skulle kunne minimere luftindtaget på grund af specieludviklede flaskesutter. Der findes sikkert også andre mærker, ofte står der på pakningen at de virker til børn med kolik. Så prøv dig frem og se om noget kan hjælpe der.
Når hun spiser, så være opmærksom på at hun skal spise i en god fast rytme, hvis hun slipper, tager fat, slipper, tager fat flere gange, så sluger hun mere luft.
Når hun skal bøvse er det vigtigt at hun kommer op at hænge over din skulder, så armene er løftet og ryggen er helt lige. Jo mere rank hun er i ryggen, jo bedre kan luften finde vej op. Klap ganske let på numsen og op af ryggen, for at stimulerer luften til at finde vej op og ud. Buk gerne hendes ben op under hende, så hun samtidig kan presse lidt, men sørg for at ryggen er lige.
Hvornår på dagen giver du hende D-vitamin. Hvis hun får det om aftenen, så er det måske dråberne der giver hende maveuro. Nogle børn reagerer på D-vitaminer og andre børn gør ikke. Det kan hjælpe at skifte til et andet præparat, evt. prøve ACD-dråber i stedet. Det er en overvejelse I kan tage med.
Nogle familier bruger også Mylicon dråber. Man giver normalt barnet 15 dråber i munden et kvarter før måltid. Effekten af Mylicon er så vidt jeg ved fortsat tvivlsom. Det er mit indtryk at nogle forældre synes det har en effekt, men andre oplever ikke at det hjælper. Det handler måske om at det skal gives 15 minutter før et måltid og da de fleste børn vågner, græder og er sultne - og så er 15 minutter længe at vente. Mylicon er lægeordineret og gives til børn med kolik.
Sålænge jeres datter ikke græder og virker ulykkelig over sit mavekneb, så lyder det også helt okay og normalt. Det er som du skriver, måske mere jer det generer at hun ligger og presser, end det generer hende :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske