Svar: Savner fysisk kontakt

15. december 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære L

Tak for dit brev og den fine beskrivelse af de følelser og tanker du går rundt og tumler med.

Der er mange ting som spiller ind på hvordan du har det og det hele er sandsynligvis endt helt anderledes end du forestillede dig. Forventningerne til at skulle blive mor har været store, du har ønsket en anden samhørighed med din datter end du har oplevet at du har haft med din mor og dit store ønske om at amme var et af midlerne til dette.

Derfor er dit ammestop en stor sorg og det er okay - det er okay at være ked af at det ikke lykkes og det er super godt at du har gjort så meget som du har og malker ud osv. for at din datter kan få din mælk. Det er en del af processen at kunne sige "Jeg gjorde hvad jeg kunne" - så kan du ikke gøre mere.

Men kære L - det er tid til at stoppe udmalkningen nu. Du bruger 6 gange i døgnet på at få mælk ud til en flaske, det er prisværdigt og super at du gerne vil det, men med rejsen til DK og med tanken på al den tid du bruger og det overskud det kræver så er det altså ikke det værd!

At være en god mor handler ikke om at kunne amme eller give sit barn modermælk - moderfølelsen sidder i hjertet og ikke i brysterne og det er super vigtigt at du nu prioritere at bruge tiden og finde overskuddet til din datter i stedet for at bruge tiden på udmalkning.

Det er meget vigtigt at du nu begynder at føle dig som en god mor, netop fordi du nu stopper med at malke ud og i stedet bruger tiden på f.eks. at give din datter kropskontakt, som du synligt higer efter. Det er meget vigtigt at du ikke tror at du er en dårlig mor, fordi du ikke ammer. Du skal tale med din mand om, hvad det betyder for ham at være en god mor, du skal tale med ham om, hvad han ser og fornemmer. Det lyder som om at du har en rigtig god mand, som er god til at sætte ord på og få givet dig små skub i den rigtige retning. Det er guld værd, så brug ham og glæd dig over at I har så godt et forhold :)

For mig handler det at være en god mor om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet osv.

Men at være en god mor handler også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme når barnet er ked af det, når barnet græder rigtig meget, når intet virker og barnet bare er ked, når barnet er vred, frustreret osv. ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler, kluk-ler og pludrer lystigt.

Nogle gange kommer amning, udmalkning, flaskegivning osv. til at fylde så meget at man mangler overskud til at kunne rumme sit barn, alt bliver pludselig bare for meget, ikke fordi man er en dårlig mor, men fordi man er træt. Hvis man så kan få overskud ved at vælge udmalkningen fra og den kamp det trods alt er - og i stedet begynder at ...

Annonce

... få tid til at nyde sit barn og nyde alt det, som giver glæde i stedet for at bruge tiden på alt det som er frustrerende, så er det jo guld værd og så er det jo det man skal gøre :)

Så i stedet for at bruge en masse energi på din brystpumpe, så brug tid sammen med din datter og arbejd på at putte med hende og skabe fysisk kontakt mellem jer. Det kan være at gå i badekar med hende. Har I eller har noget af familien I skal besøge i julen evt. et badekar? Du må gerne lægge dig ned i vandet med lillepigen og lade hende ligge hos dig på din brystkasse i vandet ...

Det kan også være at gå til noget babysvømning med hende, det kan I evt. starte på, når I kommer hjem igen og det nye år starter.

Babymassage, hvor du masserer hendes krop i rolige cirkulære bevægelser, sørger for at der er lunt i rummet, frottere hende med et lunt håndklæde osv. så det bliver rart og dejligt for jer begge.

Og du må også meget gerne begynde at bruge den slynge du har. Jeg ved ikke hvad type det er, der findes mange forskellige slags slynger - og det er fint at have hende i en slynge og på den måde få givet hende den ekstra nærhed, som I begge to naturligt behøver. Det kræver tilvænning at bruge en slynge - men så er det her du skal lægge dine ressourcer og ikke på brystpumpen :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og så skal du lytte til dig selv og din datter - og jeres fælles behov - også når I er på juleferie. For ja, familien vil gerne holde og dikke dikke og det skal de naturligvis også have lov til. Men din datter har heller ikke brug for at blive sendt rundt fra arm til arm. Hun har en alder lige nu, hvor hun naturligt vil begynde at følge mere med i verden, skelne mere bevidst mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed og det er vigtigt hvis du mærker at det bliver for meget for hende (eller for dig) at du så tillader dig selv at sige fra på hendes vegne. Det kan hun jo ikke selv.

Nogle gange vil børnene græde og bedsteforældre eller andre sige "det gør ikke noget, jeg skal nok prøve at trøste" eller lignende, - men det behøver de ikke - den opgave tager du dig af, det har I begge brug for og faktisk vil det måske netop give dig lidt af det du savner, at du nu mærker at du kan trøste på en anden måde end de andre :)

Din datter bruger dig som et spejl, så jo mere rolig og afslappet du tager det, jo mere rolig vil hun også være. Derfor er det vigtigt at du forsøger ikke at stresse men netop siger til dig selv at ingen er en bedre mor end dig, ingen kender din datter bedre end du gør og så prøver at finde roen med det.

Det er rigtig godt at du nu også er begyndt at gå hos en psykolog, det er vigtigt du får talt med nogen omkring alle dine tanker og følelser og her er en psykolog god :)

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre på vej, pas rigtig godt på hinanden alle tre :)

Stort knus og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!