Svar: Sut eller ikke sut
8. december 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Janni
Når man er 1½ år så sker der rigtig meget. Din datter er begyndt at få lidt farefornemmelse, verden er pludselig større og mere utryg end det tidligere har været. Derfor begynder børn i denne alder ofte også at sove lidt dårligere end de tidligere har gjort og derfor oplever man også nogle gange at barnet i en periode virker mere tryghedssøgende og naturligt også har mere behov for sin sut.
Det er naturligvis problematisk hvis barnet kommer ind i en vane med at sutten skal være i munden hele tiden, fordi det kan ødelægge barnets tænder - hvorvidt din datter allerede har problemer med suttebid må tandlægen vurdere. I mange kommuner får man indkaldelse til første tandlægeeftersyn netop omkring 1½ år...
Jeg synes I skal prøve at minimere brug af sut, så hun får den, når hun er ked af det og når hun skal sove. Hvis hun derimellem har brug for den, så må I vurdere, hvad det egentlig er hun har brug for - nogle gange er bare det at have noget i munden, f.eks. et stykke agurk, et stykke brød osv. ligeså rart og så glemmer hun behovet for sut. Så prøv nogle gange at tilbyde et alternativ til sutten.
Hvis det er nærheden, trygheden osv. så kan hun måske også få det ved at sidde på skødet, læse en bog, ved at få lidt massage eller ved at I kilder hende - måske kan I aflede hende og give hende den ekstra kontakt ved netop at kilde hende eller lade som om I er en farlig løve der spiser hende "små piger skal ikke have sut, de skal kiiiillldes skal de, kilde, kilde kilde osv." så det at undvære sutten faktisk bliver til noget sjovt og noget dejligt.
Bed hende også konsekvent om at tage sutten ud af munden når hun taler til jer, så hun lærer at det er sådan man taler. Og forsøg at finde en fast plads til sutten, hvor den ligger, når hun ikke har brug for den. Det gælder også i vuggestuen og jeg synes I skal tale med dem om, hvor meget hun har sutten der. Det vil være helt fint at sutten har en lille krog som den hænger på, når hun leger med de andre børn og først når hun skal sove, så tager de sutten af krogen og så får hun den naturligvis.
Så en balance imellem at anerkende at hun lige nu har et øget behov for tryghed på grund af sin alder og udvikling og samtidig holde fast i at det kan gives på mange andre måder end sut og at sutten skal hænge og have pauser i løbet af dagen :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske