Svar: Træt og kræsen

18. november 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære IMLO

Det er helt normalt at børn i 3 års alderen springer middagsluren over og begynder at kunne klare sig uden søvn i løbet af en dag - men nogle gange vil de naturligt fortsat have behov og det kan være nødvendigt at gøre en undtagelse. Der er altså ingen faste regler for, hvordan man lige i en overgangsfase skal få det hele til at hænge sammen ...

I kan gøre som I gør nu, forsøge at holde hende aktiveret og så putte hende tidligt i seng kl. 19 - eller lade hende sove kortvarigt og så vække hende med stor utilfredshed til følge eller risikere at hun så sover et par timer mellem kl. 16-18 og ikke er til at drive i seng igen inden midnat ...

I kan også, hvis hun virkelig er meget træt og tydeligvis godt kan sove til næste morgen tidlig, hvis hun bliver puttet allerede kl. 18 så være nødt til at gøre dette. Så står hun naturligt meget tidligt op og det kan godt være allerede kl. 05 - hun vil naturligt også være meget sulten, efter så mange timers søvn hvor hun jo knap nok har nået at få særlig meget aftensmad så det er naturligt at hun vågner tidligt. I et sådan tilfælde kan det være en løsning at meddele dette til børnehave og så lave en aftale med dem om at lige præcis den dag, har hun brug for en middagslur "hun var så træt igår at hun faldt omkuld allerede kl. 18 og sov hele aftenen og natten til kl. 05 - kan vi ikke aftale at I putter hende til middagslur kl. 12, så hun får sovet bare lidt om dagen, så vi kan komme ind i en rytme igen ...?" De fleste institutioner vil ikke have noget imod dette.

At at hun er træt og mangler overskud smitter naturligt af på hendes indtag af mad om aftenen og nogle gange hjælper det faktisk at hjælpe hende lidt. Ikke at I skal til at made hende, men en gang imellem kan det lykkes at få lidt ekstra i hende, hvis I tager hende på skøddet og lader hende spise lidt fra jeres tallerken - hun ser jo også at I hjælper lillesøster og nogle gange kan det være rigtig dejligt at blive behandlet som den lille selvom man er stor :) Det kan også være at skære maden ud, så den er let at gå til osv. og ikke gå så meget op i hvor pænt hun spiser osv.

I kan også med fordel forsøge at kalde tingene noget som hun interesserer sig for - det kan være en "Mickey Mouse - kartoffel" fordi den har facon som et rundt hoved med store ører eller det kan være prinsesseærter ... Hvis maden på den måde kan gøres ...

Annonce

... interessant så lykkes det nogle gange at der glider lidt mere ned :)

Det er også vigtigt at du serverer maden adskilt. Børn i din datters alder bryder sig ikke om sammenkogte retter eller gulerødder der er skjult i frikadeller. Det er vigtigt ikke at snyde hende, men vise hende mulighederne og så faktisk give hende madro og lov til at spise stille og roligt uden stor fokus. Sørg for at der er variation på tallerkenen, så hun sammen med kød og fisk, tilbydes grøntsager af forskellig slags. Lav gerne råkost til hende, hvor du giver f.eks. revne gulerødder sammen med spidskål, æble, ananas og rosiner. En lille smule af hver del på tallerkenen er en god idé.

Hvis hun på forhånd afviser noget, så må I forsøge at vurdere hvad det er og om hun måske bør kunne lide det. Hun kan jo godt afvise fordi det ser anderledes ud en det plejer men kan jo godt smage af noget hun kender. Hvis hun f.eks. godt kan lide pasta med kødsovs, så vil hun måske afvise lasagne fordi det ikke er som det plejer, men hun vil ganske givet godt kunne lide det. Her synes jeg det er okay at gå ud fra at hun kan spise det og holde fast i det. Andre gange skal hun naturligvis også have lov til at sige nej tak - der er jo også mad de fleste voksne ikke bryder sig om, vi laver bare ikke den mad til os selv, så den er normalt ikke en del af vores hverdag ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er også vigtigt at I tager hende med i køkkenet og lader hende deltage i madlavningen. Jo mere hun er med til at lave maden, jo mere vil hun naturligt også spise af den. Hun kan sagtens være med til at skrælle grøntsager, komme snittede grøntsager, salat osv. op i en skål, dække bord og stille dressing, salatskålen osv. frem, hun kan være med til at blande frikadelle farsen og tænde for røremaskinen, hun kan være med til at pynte den hjemmelavede pizza ... jo mere hun er med i køkkenet jo bedre er det - også for appetitten og lysten til at spise maden.

Lad hende også gerne få lidt før aftensmad kl. 17, som kan være nogle grøntsager og måske en grovbolle eller en frikadelle at gnave. Hvis hun har fået lidt grøntsager (rød peber, ærter, majs, gulerod, avokado) inden aftensmaden så behøver I ikke fokusere så meget på, hvad der glider ned til selve aftensmåltidet. Samtidig har hun brug for noget der, fordi hun er så træt og nogle gange falder tidligt i søvn ...:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor