Svar: For tidlig født, dagsrytme og ondt i maven
12. november 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Sandra
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Det er altid super svært at vurdere børn der er født meget før tid, for aldersmæssigt er han jo 3 måneder nu og du har været mor i 3 måneder.
Han har fået mælk, han er faktisk blevet stopfodret med mælk (sonde) og spiser godt (amning) - mere end hvis han kun var 3 uger, du har pludret med ham, sunget for ham, siddet med ham osv. og han kan godt mentalt virke ældre end 3 uger, men ofte ikke så bevidst, som var han 3 måneder og han vil ikke kunne se og fornemme rum som en 3 måneders baby. Lige på det her punkt er han måske mere aldersmæssigt som et barn der ligger mellem de to tidspunkter ... og så er der det motoriske, hvor han måske minder mest om en 3 ugers baby og har brug for hjælp til at bruge sig selv, ligge på maven, holde sit hoved, blive opmærksom på sine hænder, fingre osv.
Så på nogen punkter er han som et ældre barn og på andre punkter som en 3 ugers baby og det er ikke let at agere rundt i, for hvad skal man sammenligne med, hvad er det rigtige at gøre osv. Det er ikke nogen nem opgave.
Der er dog igen tvivl om at børn der fødes meget før tid, har brug for al den nærhed og tryghed de kan få. Han har ikke haft mulighed for at ligge inde i din mave og blive vugget de sidste 10 uger og han har godt af at blive holdt, vugget og bevæget nu. Jo mere I kan gå rundt med ham og vugge ham, jo bedre er det faktisk.
Jeg synes du skal overveje en vikle, - den kan virke besværlig, men hvis du lærer dig teknikken kan det være rigtig godt. Prøv at se hos Mamaslife.dk som har en annonce hos mig under superlinks. En vikle kan godt bruges til fortidligt fødte børn og det vil give dig mulighed for at lave praktiske ting i hverdagen og samtidig have din dreng tæt på dig og han vil nyde at kunne være hos dig.
Med hensyn til dagsrytme, så må du gerne forsøge om du kan lave en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det er rigtig godt at du er opmærksom på at han skal have mad nok, prøv om du kan komme ind i en rytme, hvor du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, sørg for at han spiser effektivt og længe på en side, prøv at holde ham igang, så han ikke falder i søvn. Herefter skal han bøvse, så pludrer du lidt med ham, leger lidt osv. og så bliver han skiftet og skal ammes igen fra modsatte side inden du så svøber ham og putter ham til næste lur.
Det at amme ham på denne måde, så han får godt fra den ene side og får toppen fra modsatte side, vil give ham mælk nok og samtidig stimulere din mælkeproduktion godt. Det at du svøber ham lige før eller lige efter sidste amning (det kan være en fordel at gøre det lige før amning) vil gøre at han ikke føler skiftet fra din favn og ned i lift eller vugge så stort som han føler lige nu. Svøbet vil hjælpe ham til fysisk ro og give ham følelsen af at være omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.
Suttekluden og stofbleen, din beroligende hånd osv. er vigtig og du kan ikke give ham for meget kontakt og nærhed som det er lige nu. Du skal ikke være bange for at give ham dårlige vaner, men tro på at det der lige nu virker og gør ham rolig også er det bedste for ham på sigt :)
Det er helt naturligt at han har problemer med maven og at afføringen er grønlig. Det skyldes sandsynligvis umodne tarme, som mange fortidligt fødte børn har, det kan også skyldes at du giver ham ekstra jern og vitaminer og så kan det naturligvis hænge sammen med at du lige nu spiser et eller andet, som gør afføringen mere grønlig, grynet osv.
Nogle kvinder oplever at bestemte fødevarer påvirker mælken og kan give barnet lidt mavekneb. Det er ikke videnskabeligt bevist, men det ændrer jo ikke ved at nogen oplever det sådan :) Det er især, hvis man spiser kål, drikker kaffe, nogle gange spinat, banan eller chokolade at nogen oplever barnets afføring ændrer farve og at barnet får lidt mavekneb. Hvis du spiser eller drikker noget, som du mistænker kunne påvirke, så prøv at holde pause med den pågældende fødevarer i 1-2 uger, se hvad der sker, prøv at spise det igen og se så hvordan reaktionen bliver.
Lidt mavemassage, lidt lune omslag på maven (pas på overophedning), blæse med en føntørrer på hans numse når han bliver skiftet (pas på varmen), give ham et lunt bad osv. kan få ham til at slappe af i sin mave. Det hjælper ofte også at ligge på maven, det kan være ligge på din underarm imens du bærer ham rundt, ligge på maven hen over dine lår, ligge på maven hen over ammepuden ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske