Svar: Vuggestue eller dagpleje
31. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Troldens mor
I har allerede forsøgt jer med vuggestue og valgt at tage jeres datter ud, hvad der vil være det bedste kan et eller andet sted kun komme an på en prøve ...
Fordelen ved dagplejen er, at jeres datter bliver afleveret til den samme person hver dag. Dertil kommer at det er hendes hjem, det er hyggeligt og virker mere rart og hjemligt og så er der mindre antal børn, altså mere ro omkring jeres datter.
Det handler naturligvis meget om kemi, det er vigtigt at man har en rigtig god dagplejer og at kemien er i orden. Det kan være guld være at have en dagplejeplads, hvis man virkelig mærker at dagplejer nyder sit arbejde, tager sig omsorgsfuldt og nærværende af børnene og hygger omkring dem.
I dagplejen vil der naturligt være ilagt ture og ugentlig legestue hvor man mødes med andre dagplejere og andre børn. Der er således rig mulighed for at komme ud og lege med andre børn. Samtidig lærer jeres datter og dagplejere også hinanden, sådan at hvis dagplejer bliver syg og jeres datter skal i gæstedagpleje, så kender hun den dagplejer, fordi de har set hinanden i legestuen.
Det er også sådan i dag at de fleste dagplejere har modtaget kurser i emner vedrørende børn og nogle dagplejere interesserer sig især for at passe børn med allergi, børn der er for tidligt fød eller lignende og så 'specialiseres' de lidt indenfor disse områder.
Ulempen eller det skrøbelige ved dagplejesystemet er naturligvis hvis kemien ikke passer, hvis man ikke kan sammen. Hvis barnet ikke føler sig tryg og glad ved den der passer, så vil der ikke være andre muligheder, der er ikke andre at gå hen til. I vuggestuen vil der ofte være flere pædagoger.
Det er også en ulempe hvis dagplejer bliver syg, skal på kursus osv. da det indebærer at barnet så skal være i gæstedagpleje, være i et fremmed hjem. Selvom barnet og dagplejer kender hinanden fra legestue er det stadig en ny situation for barnet.
Problematisk er det også at dagplejers hjem jo kan være et 'rygerhjem' fordi hun selv eller ægtefælle ryger. Ligesom der også kan være forskellige husdyr. Men også i vuggestuer kan der være ansat pædagoger der ryger. August 2007 er der lavet lov om røgfri miljøer - både i dagpleje og i daginstitutioner.
Generelt gælder, at det ikke er tilladt at ryge indendørs på arbejdspladser, institutioner og i det offentlige rum, der er dog visse undtagelser. Kræftens Bekæmpelse har udarbejdet "Den gode røgpolitik" til brug i børnehaver, vuggestuer og SFOer og for dagplejen, den kan du finde på deres hjemmeside.
Vuggestuens fordel er at barnet altid bliver afleveret samme sted, selvom en af pædagogerne er syge og en vikar er sat ind, så er stedet og omgivelserne vante og trygge.
Der er også ofte faguddannet personale, det varierer lidt fra institution til institution hvor meget uddannet personale man ansætter, men der vil naturligt være uddannede pædagoger som har en stor faglig forudsætning for at møde både forældre og børn på den bedst mulige måde. Og fagligheden er jo et eller andet sted meget vigtig.
Der er flere børn og flere voksne, det er en fordel fordi der så er flere at lege med og spejle sig i, men også flere hænder til at tage over ... Og så er det naturligvis også en ulempe, fordi der af samme grund også er flere bakterier, flere at blive smittet af osv.
Der findes som du selv skriver både gode steder og dårlige steder og det handler både om dagpleje og vuggestue. Hvad der lige præcis er den bedste løsning for jer afhænger helt af situationen og hvad I bliver tilbudt.
Da jeres datter har gået i en vuggestue og det ikke gik, så er det umiddelbart oplagt at forsøge med dagpleje og så arbejde på at få en dagplejer der er super god. Kan du ikke prøve at kontakte dagplejekontoret og fortælle hvad I har oplevet og hvordan du har det og høre dem lidt om, hvordan de kører det, hvordan det fungerer. Måske kunne du også besøge dagplejerne en dag i legestuen og få et indtryk af det hele.
Jeg tænker et eller andet sted at det også er synd at sende hende alt for mange steder rundt og hvis dagplejen er god og ligger i nærheden af hvor I bor, hvorfor så ikke gøre dette. Har i mere tillid til vuggestuen, så må I jo nok vente på at få en plads der ... men I har bare prøvet det før ...
Det var mine tanker, håber I er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske