Svar: Mylicon eller Minifom
12. oktober 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Sandra
Mylicon produceres af McNeil og er et skumdæmpende middel, der gives til blandt andet børn med spædbarnskolik. Der gives 40mg (15 dråber) ca. 15 minutter før et måltid.
1 ml Mylicon (= 22 dråber) indeholder 64 mg dimeticon, derudover er der tilsat forskellige hjælpestoffer, blandt andet smagsstoffer af hindbær ... Det er lægeordineret.
Minifom er også skumdæmpende middel, hvor indholdsstoffet også er dimeticon suppleret af forskellige hjælpestoffer. Indholdet er umiddelbart lidt højere og doseringen derfor lidt anderledes, så vidt jeg kan slå op, indeholder 1 ml Minifom 94 mg dimeticon. Derfor lyder doseringen ved spædbarnskolik: "10 dråper gis med skje før hvert måltid".
Det produceres af Astra Zeneca AS og de skriver at behandlingen fortsættes så længe barnet har tegn på kolik og oplever man ingen effekt efter 2-3 dage, så bør lægen kontaktes.
De to præparater er altså meget ens, men dosis og dermed doseringen er forskellig.
Nogle familier oplever stor effekt og synes det virker rigtig godt, andre oplever ikke særligt stor effekt, men har også svært ved at holde 'reglen' om at det skal gives 15 minutter før et måltid, for når små børn er sulten, kan de jo ikke vente 15 minutter ... :)
Der er nok ikke andet at gøre end at forsøge det og så se, hvordan din datter reagerer.
Held og lykke, fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske