Svar: Tid til dagplejemor - og jeg kan ikke tænke på det uden at tude!

10. oktober 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mette

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Hvis det er nogen trøst, så tudede jeg selv da min ældste datter skulle afleveres første gang ... det var forfærdeligt! Så du er ikke alene og du går ikke helt i stykker, selvom det føles sådan, I kommer begge over det, trods alt :)

Det er helt normalt, at man som mor synes det er rigtig svært at aflevere sit barn i daginstitution eller dagpleje. Selvom man med sit hoved og sin fornuft kan sige til sig selv at det er okay, så er man alligevel i sit hjerte i tvivl om, hvorvidt man nu gør det rigtige.

Nogle kvinder, har det rigtig svært ved tanken om at en anden skal passe deres barn, se deres barn gøre noget som de måske selv går glip af og det er min fornemmelse, at nogle kvinder også er lidt bange for at deres barn vil knytte sig mere til den anden end til mor. Ikke at man ikke ønsker at ens barn skal kunne trøstes af en anden, mere at man som mor, jo ønsker at være noget særligt for sit barn. Forstår du hvad jeg mener?

Det at give slip, at kunne løsrive sig, når barnet skal til at passes ude, handler altså om at man tror på og ved at ens barn har en sund og god tilknytning til mig som mor. Vores kontakt er helt unik og vi har en følelsesmæssig relation som ingen andre kan have. Man kan tale om et "hengivenhedsbånd" imellem mor og barn.

Det er meget vigtigt at et barn er i stand til at søge trøst hos en "fremmed", hvis mor ikke er til stede. En fremmed kan her være f.eks. en dagplejer eller en pædagog. Når barnet søger den "fremmede" så vil barnet vise tilknytningsadfærd, men dette er ikke det samme som at have tilknytningsbånd - for det har barnet til dig som mor.

Det er derfor vigtigt at du forsøger at forstå, at der er forskel på den måde din datter er knyttet til dig og den måde hun vil knytte sig til dagplejer på og det er meget vigtigt at du ikke føler dig afvist eller forfordelt.

Man kan naturligvis altid diskutere, hvad der er barnets behov og hvad der er mors behov. Man kan endda diskutere, hvad der er samfundets behov.

Som udgangspunkt mener jeg faktisk ikke at helt små børn har behov for at blive passet ude. De kan fint underholdes og føle sig trygge og have det rart sammen med deres forældre. Børn i din datters alder har naturligt glæde af at være sammen med andre børn, men hun vil ikke lege sammen med de andre - børn i hendes alder, leger ved siden af hinanden. De nyder hinandens selskab, de nyder at spise sammen, at spejle sig i hinanden og de nyder på den måde at møde 'ligesindede' ... Men de har naturligvis ikke brug for det 10 timer hver dag.

Jeg ved ikke hvad du arbejder med og hvad arbejdsforhold du har, men måske ville nedsat tid gøre det hele lidt rarere for jer alle ...

Med hensyn til indkøring i dagplejen, så lyder det fint med 3 dage til dette, hvor du første dag er der sammen med hende, 2. dag går efter lidt tid, f.eks. der, hvor hun naturligt skal til at spise sammen med de andre og så henter du hende igen, når hun har spist og evt. sovet der. 3. dag så går du forholdsvis hurtigt og henter hende igen efter spisning og lur.

Fordelen ved at 'gøre kort proces' er at din datter meget hurtigt finder ud af at hverdagen handler om at blive afleveret der, hygge sig med dagplejer og så kommer mor igen. Hun kan ikke forholde sig til tid, men forholder sig til de ting der sker i hverdagen - det vil sige, at hun ligesom indstiller sin krop på at du kommer, når hun har spist eller når hun har sovet. Hvis I har en lang indkøring, hvor du konsekvent kommer efter 1-2 timer igen, så vil din datter naturligt sidde og spejde mod døren og vente på at du skal komme. Det kan gøre det sværere for hende at indstille sig på den nye rytme.

Modsat, skal man naturligvis heller ikke glemme, at det er en stor omvæltning at starte i dagpleje / institution. Der har tidligere været lavet en undersøgelse i USA, hvor man havde taget blodprøver på en række børn før, under og efter de startede i pasning ude og det viste sig at deres stresshormon var ...

Annonce

... betydeligt forhøjet i flere måneder.

Derfor er det rigtig godt, hvis man har mulighed for en rolig indkøring og du må prøve at finde en balance imellem at være der for hende og samtidig give hende en hverdag i dagplejen - altså ikke meget lange dage, men stadig dage, hvor hun oplever at spise og at sove der ...

Og så er der selve problematikken omkring dagplejer. Det lyder som om at hun er en erfaren dagplejer, der virkelig interesserer sig for børn og du oplever hende sød og rar. Samtidig har hun lige nu ikke andre børn end Ida og kan være 100 pct omkring hende, trøste, berolige osv. som hun jo har brug for. Det går en måned inden hun får næste barn. Det betyder også at hun vil kunne introducere Ida til legestuen stille og roligt og at Ida der vil kunne få den tryghed hun behøver, når hun skal møde de andre voksne og børn.

Alt sammen lyder det rigtig godt og bestemt som en ønske situation - MEN, så er der jo det med rygning og hund - ØV! Hvor er det bare ærgerligt at man skal have den bekymring, men det er desværre sådan dagplejesystemet er og på nuværende tidspunkt er der ikke så meget at gøre ved det ... :(

Den 15 august 2007, trådte der en ny lov i kraft, vedr. røgfrit miljø og dagpleje. Reglerne for dagplejen fremgår af lovens § 15 og de lyder således:

§ 15. I den kommunale dagpleje og i puljeordninger, jf. §§ 24 og 25 i lov om social service, er det ikke tilladt at ryge i dagplejehjemmet og i andre lokaler til brug for dagpleje, når der passes børn.
stk. 2. Lokaler, der primært er indrettet som børnenes lege- og opholdsrum, skal være røgfri hele døgnet.

FOA, som er mange dagplejers fagforening, har stillet en række spørgsmål til ministeren vedr. forståelse af loven. Der spørges blandt andet om familiemedlemmer (f.eks. dagplejers ægtefælle) må ryge i åbningstiden i lokaler, hvor børnene ikke opholder sig og svaret til dette er:

"Der må ikke finde rygning sted i dagplejehjemmet i den tid, hvor dagplejen er åben, altså i den tid, hvor der passes børn. Det gælder alle rum eller værelser i boligen, og det gælder for alle personer, der opholder sig dér. Lokaler, der primært er indrettet som børnenes legerum, skal… være røgfri døgnet rundt." Fundet på FOA.dk/røgfridagpleje.

Jeg skal sende dig et link til dette, hvor du kan læse meget mere.

Med hensyn til hund og husdyr i øvrigt, så er der ikke lovmæssige regler her, men de fleste kommuner har dog regler omkring hvad husdyr dagplejen kan have og hvordan de skal være sammen med børnene.

Der er mange forældre som ikke ønsker at have deres barn i et hjem, hvor der er husdyr. Det er kan nervøsiteten overfor om dyret risikerer at skade barnet, det kan være noget helt kulturelt eller bekymringen om allergi.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes det er helt relevant at du taler med dagplejer og også gerne dagplejepædagogen eller lederen af dagplejen om, hvad regler de har omkring hunde i dagplejehjem.

Jeg vil synes at følgende regler vil være gode:

- Børnene og hunden må aldrig være alene sammen, hverken ude eller inde.

- Hunden skal have madsted væk fra børnenes opholdsrum

- Hunden skal have sovested/kurv, væk fra børnenes opholdsrum

- Hunden skal ikke 'luftes' sammen med børnene

- Hunden skal ikke være til stede ved aflevering og afhentning, det er fint at hunden hos jer, er bag en dør eller f.eks. lukket ude i en dertil indrettet gårdhave.

- Der skal gøres ekstra rent på grund af dyrehår og lignende

- Dagplejepædagogen der laver tilsyn i dagplejen, skal også føre tilsyn med at reglerne omkring hunden overholdes.

- Man skal føle sig hundrede procent tryg ved at aflevere sit barn i hjemmet, man må ikke være bange for hunden og sikkerheden skal være i orden.

Nogle kommuner har regler som ligner disse omkring hund i dagpleje og det går jeg ud fra at der også er I kommunen, hvor I bor - hvis ikke der er det, så bed om at få det lavet.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke med det hele - det skal nok gå - stort knus med på vejen fra mig til dig :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor