Svar: Vågner midt om natten og mælkemængde
9. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Louise
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og det lyder som om at din dreng spiser godt og varieret dagen igennem. Dejligt!
Med hensyn til mælkebehov, så har han behov for 400ml mme dagligt indtil han er 12 måneder, da han drikker ca 120ml i hver flaske han tilbydes, så er det svært at få ham skåret yderligere ned ... Hvis han kunne drikke 200ml af gangen, så ville han i princippet kunne nøjes med to flaske, men lige nu lyder det som om at de 3-4 flasker dagligt faktisk er et reelt behov ...
Normalt vil det være flaskerne om dagen der forsvinder først, det vil sige slut med flaske inden formiddagslur og inden middagslur. Men hos jer er det nok for meget at fjerne begge. Spørgsmålet er om du kan få ham til at drikke mere mælk aften og sen aften i håb om at han så vil sove lidt bedre og så måske springe flasken kl 14 over ... Da han ikke får flaske tidlig morgen, så vil det være fint at bibeholde formiddagsflasken lidt endnu.
Men ellers er det som sagt, flasken om eftermiddagen der skal væk, derefter flasken om formiddagen og i stedet skal han så tilbydes mellemmåltider i form af ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, en lille portion tykmælk med lidt müsli, rugbrødsdrys eller lignende. Og så svinder oftest flasken sen aften og tilsidst flasken inden sengetid, som i stedet erstattes med en kop mælk og en godnathistorie - men det er først efter 12 måneders alderen at den ryger.
At han vågner om natten kan altså hænge sammen med at han måske skal have lidt mere mælk aften og sen aften i stedet for i løbet af dagen - MEN, det kan nu også hænge sammen med at han lige nu udvikler sig rigtig meget, er begyndt at kravle, har en stor motorisk uro - og tumler rundt i sin seng, både når han er vågen og når han sover. Han er i separationsfasen og øver sig i at bevæge sig mere og mere væk fra dig (kravler væk) og samtidig har han rigtig meget brug for dig, for at være sikker på at du er der.
Børn vil naturligt i denne alder søge deres forældre lidt ekstra, søge den ekstra tryghed og nærhed og det gør de især aften og nat. Hvis du oplever at det lige nu virker at tage ham over til jer om natten - hen mod morgenstunden, så er det helt fint. Vågner han allerede tilmidnat og vil over i din seng, så prøv at få ham tilbage til egen seng igen, så han stadig sover det meste af natten der. Hold også fast i at han falder i søvn i sin egen seng.
Læg mærke til hvornår det ikke længere er tryghed, men bliver vane, så er det tid at arbejde på at få ham til at sove videre i egen seng igen ... Men lige er det helt okay at gøre som I gør.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske