Brev:
Opdragelse og storebror rolle
9. oktober 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Opdragelse og storebror rolle
Kære Helen.
Tiden er fløjet af sted og jeg har nu to "store" drenge og hænderne fulde :) Der er ved at opstå en interaktion blandt drengene, de "slås" om det samme legetøj, siger høje lyde sammen og bedst af alt, er der en stor samhørighed og kærlighed i blandt dem...
Så langt så godt, for storebror Oscar fører jo en del i forhold til at være fysisk stærk samt rent motorisk. Så Oliver bliver skubbet, slået, legetøj bliver taget ud af hænderne på ham osv. Dog skal det nævnes at han ikke er rigtig voldsom, men der bliver markeret ret grundigt ;) Oliver reagerer med gråd og også en viljestærk kamp, hvis han ikke vil af med det han nu leger med.
Vi forsøger at afværge konflikter, flytter Oliver væk fra Oscar (men han kravler jo lynhurtigt tilbage til der det sker ;)) mægle osv. Men ofte ender det i skæld ud og sure forældre.... Åh det er hårdt, for Oscar er stadig en lille dreng og jeg tænker hvis han ikke var storebror, så ville der ikke være så meget skæld ud/irettesætten.
Jeg synes det er hårdt, da der i forevejen sker en del med Oscar og der i den grad afprøves grænser. Både min mand og jeg var rørende enige om da han var en lille baby, at vi ALDRIG ville være sådanne nogle forældre der skælder ud og råber højt af deres børn... Hm, det gør vi nu, når han eksempelvis har skubbet/slået Oliver gentagne gange og "afslutter" med at råbe og skrige ved bordet, fordi hans far flyttede hans kop - ja så kan der godt blive talt meget bestemt/højt - og i samme øjeblik fortryder vi og undskylder over for Oscar og fortæller hvorfor vi blev sure ...
Har du nogle gode råd til hvordan vi kan tackle det lidt bedre, tackle en knap tre årig så vi holder en balance mellem at opdrage og skælde ud og sidst men ikke mindst undgår at han føler der bliver gjort forskel på ham og lillebror?
På forhånd tak for dit svar :)
De bedste hilsner herfra.