Opdragelse og storebror rolle

9. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Opdragelse og storebror rolle

Kære Helen.

Tiden er fløjet af sted og jeg har nu to "store" drenge og hænderne fulde :) Der er ved at opstå en interaktion blandt drengene, de "slås" om det samme legetøj, siger høje lyde sammen og bedst af alt, er der en stor samhørighed og kærlighed i blandt dem...

Så langt så godt, for storebror Oscar fører jo en del i forhold til at være fysisk stærk samt rent motorisk. Så Oliver bliver skubbet, slået, legetøj bliver taget ud af hænderne på ham osv. Dog skal det nævnes at han ikke er rigtig voldsom, men der bliver markeret ret grundigt ;) Oliver reagerer med gråd og også en viljestærk kamp, hvis han ikke vil af med det han nu leger med.

Vi forsøger at afværge konflikter, flytter Oliver væk fra Oscar (men han kravler jo lynhurtigt tilbage til der det sker ;)) mægle osv. Men ofte ender det i skæld ud og sure forældre.... Åh det er hårdt, for Oscar er stadig en lille dreng og jeg tænker hvis han ikke var ...

Annonce

... storebror, så ville der ikke være så meget skæld ud/irettesætten.

Jeg synes det er hårdt, da der i forevejen sker en del med Oscar og der i den grad afprøves grænser. Både min mand og jeg var rørende enige om da han var en lille baby, at vi ALDRIG ville være sådanne nogle forældre der skælder ud og råber højt af deres børn... Hm, det gør vi nu, når han eksempelvis har skubbet/slået Oliver gentagne gange og "afslutter" med at råbe og skrige ved bordet, fordi hans far flyttede hans kop - ja så kan der godt blive talt meget bestemt/højt - og i samme øjeblik fortryder vi og undskylder over for Oscar og fortæller hvorfor vi blev sure ...

Har du nogle gode råd til hvordan vi kan tackle det lidt bedre, tackle en knap tre årig så vi holder en balance mellem at opdrage og skælde ud og sidst men ikke mindst undgår at han føler der bliver gjort forskel på ham og lillebror?

På forhånd tak for dit svar :)

De bedste hilsner herfra.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor