Svar: Indkøring i vuggestue og separationsangst
6. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Basses mor
Det lyder ganske rigtigt som om at separationsfasen brager igennem hos jer og at det derfor er ekstra svært med indkøring i vuggestue lidt nu ... Det ændrer dog ikke på, at det er super vigtigt at gøre hende fortrolig med stedet og personalet, de andre børn og det er dejligt at du er hjemme og kan prioritere dette i hverdagen. For mig er det således ikke et spørgsmål om helt at holde hende hjemme, men at I besøger vuggestuen dagligt og får en rytme omkring det.
Det vil være en rigtig god idé at du aftaler med personalet på stuen, hvordan I gør det bedst. Du skal naturligvis sige, at du godt forstår at din datter græder, når du går - men at du naturligvis håber at hun finder trøst og ro ved personalet og er glad, når du kommer igen ...
Da du oplever bedre kontakt med personalet på den anden stue og er i tvivl om, hvordan du skal forholde dig, så synes jeg du skal tale med lederen af institutionen om, hvordan børnene bliver visiteret til hver enkelt stue. Spørg om der er mulighed for at din datter kan flytte stue, da både du og hende umiddelbart virker mere trygge ved personalet der :)
Da du i princippet har 3 måneder at køre hende ind i, så er der jo mulighed for at du bruger nogle timer sammen med hende i institutionen. Det vil her f.eks. være en rigtig god idé at du er med til at spise sammen med hende og de andre børn - sove kan hun til at begynde med gøre derhjemme.
Det er dog vigtigt at du forholdsvis hurtigt lader hende både lege, spise og sove i institutionen. Hvis I har for lang en periode, hvor du konsekvent kun går et par timer, så vil hun naturligt ikke kunne finde ro og være til stede i situationen, men vil sidde og spejde mod døren og vente på at du skal komme. Hun kan ikke forholde sig til klokken, men forholder sig til de ting der sker, så derfor er det vigtigt at hun forholdsvis hurtigt fornemmer at du går og kommer, når hun har spist og sovet middagslur ...
Og det får mig så videre til dit spørgsmål om søvn. Det er helt naturligt at hun lige nu sover lidt ekstra om dagen, hun har lige haft en sygdomsperiode og det er en stor omvæltning at starte i vuggestue - derfor er hun naturligt mere træt. Men det er vigtigt at dagen ikke starter for sent og at middagslurene ikke ligger så sent som nu. Ikke fordi det generer jeres datter, men netop fordi hun for det første skal til at møde i institutionen når aktiviteterne begynder og derudover også fordi du har et ønske om at hun skal sove kl. 20 om aftenen.
Al søvn efter kl. 16 vil 'æde' af nattesøvnen og derfor er det vigtigt at hun ikke sover middagslur så sent. Ved at starte dagen tidligt, så får hun en tidligere formiddagslur og en tidligere middagslur (kan f.eks. sove mellem 13-15) og så skal hun op, have eftermiddagsmad osv. og vil så være parat til at blive puttet om aftenen, når hun har fået aftensmad og bad af far.
Mit forslag til en dagsplan, som sandsynligvis vil passe med dagen i vuggestuen, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestuen
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Formiddagslur ca kl. 10 som nu, men sover kun 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres evt. med grøntsagsmos og/eller kogte grøntsager, små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende, vand af kop.
Lille flaske og puttes til middagslur ca 13 - denne flaske forsvinder stille og roligt, man kan være god at have netop for at få hende til at sove :)
Eftermiddag 15.30: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, müsli, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18.00: Mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, vand af kop. Der skal være mad i stykker og mos.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 24: Flaske
Som du kan se er mit råd at du afkorter formiddagsluren for at få din datter til at sove tidligere middagslur, så hun naturligt er mere parat til at komme i seng om aftenen.
Med hensyn til om du skal lade hende falde i søvn i dine arme i en periode, så må du naturligvis gerne dette. Spørgsmålet er dog om hun ikke vil kunne falde i søvn i egen seng, hvis du for ændret lidt på dagsrytmen og hun så naturligt er mere træt og klar til at sove, når du putter hende om aftenen - det kunne jeg meget vel have en formodning om ville ske ...
Så tror jeg at jeg kom igennem dine spørgsmål - rigtig meget held og lykke med indkøringen, håber I får det til at lykkes så smertefrit som muligt for alle :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske