Svar: Tror ikke min søn kan li´ mig

5. oktober 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kat

Det lyder umiddelbart som om at der er flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele mine tanker med dig. Jeg nævner nogle forskellige ting og så må du selv vurdere, hvad der kan passe hos jer ...

Det første er ammeproblemer og det at din dreng lyder til at spise meget hyppigt. Du fortæller at han gylper voldsomt og at du samtidig ammer ham hyppigt, fordi han ellers ikke sikres næring nok. Spørgsmålet er om han får ondt i maven, bliver ked af det og urolig, fordi han får for meget mad?

Samtidig kan jeg godt forstå du bliver i tvivl, fordi du oplevede en start, hvor han tabte sig og amningen ikke fungerede. Når man har en historie med sig om at barnet har behov for supplement, så er det naturligvis svært at tro på, hvis det ikke er nødvendigt ... Jeg kan ikke se din dreng og det er svært at vurdere hans trivsel via en brevkasse. Men det lyder som om at han tager fint på og som om at du føler du har masser af mælk. Hvis det er tilfældet, så skulle du måske forsøge at trække tiden lidt imellem amningerne, så han ikke spiser helt så tit som nu.

Det næste du kan overveje er naturligvis om ikke også hans alder og udvikling spiller ind. De fleste børn vil i 3 måneders alderen have behov for større aktivitet og hjælp til at bruge sig selv både fysisk og mentalt. Ofte, når man har haft en hård start som hos jer, så kan man godt blive så fokuseret på at skærme barnet og skabe ro og på at barnet skal sove, at det bliver for meget. Børn i din drengs alder har brug for aktivitet og når han gaber eller græder er det ikke nødvendigvis fordi han er træt og skal sove, men handler derimod om at han kender sig og skal aktiveres lidt mere.

At han har haft ondt og skulle behandles af en kiropraktor gør naturligvis ikke det hele bedre - men det er som sagt vigtigt at du nu søger for at lave nogle bevægelege med ham, får ham til at bruge sig selv motorisk, han skal trille, løfte sig op og kigge frem, når han ligger på maven osv. Du skal cykle med hans ben, hjælpe ham med at trække sig op ved at holde ham i hænderne osv.

Han skal også have lov til at kigge på verden, sidde i en slynge eller en bæresele, når du er ude at handle - kigge på ting I går forbi. Han skal suge til sig af indtryk og faktisk tror jeg det er en god idé at I begynder at komme lidt ud og væk hjemme fra ...

I skal naturligvis ikke gå i byen hver dag, men tag ham med op at handle, lad ham sove i barnevognen og ...

Annonce

... tag ham op, når han vågner, lad ham se sig omkring. Gå til noget rytmik, babygymnastik, babysvømning eller andet.

Du har brug for andre stimuli ligesom han har og det er vigtigt at du oplever noget andet end hjemmets 4 vægge for ellers lyder det som om at du kører ned på det her ... :(

Brug også dit netværk - hvem har du i nærheden, der kan tage over et par timer, så du kan gøre noget andet, gøre noget for dig selv. Det behøver ikke være mere end et par timer, det er fint med den tid der passer mellem to amninger. Du kan evt. lade en flaske være hjemme, så en anden kan give det, hvis det bliver nødvendigt - det er okay. Du har brug for at mærke savnet af ham - du har brug for at fornemme det behov, ikke at kunne komme hurtigt nok hjem fordi du savner ham.

Og så er du også nødt til at finde ud af hvad de følelser handler om - dine følelser "jeg tror ikke han kan lide mig" og "jeg er ved at få nok" og "hvad gør jeg forkert".

Da jeg kun har dine skrevne ord at forholde mig til, så kan jeg ikke se hvad der ligger i disse udtalelser men jeg tænker at det er relevant at du overveje om du har en efterfødselsreaktion ...

Følelser som kan være tegn på en efterfødselsreaktion kan f.eks. være:

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

- Følelsen af ikke at være god nok til sit barn
- Vekselvirkning mellem glæde og sorg
- Følelsen af hellere at ville være uden barn
- Bekymring omkring barnets trivsel
- Vanskeligt ved at have barnet tæt på
- Vrede mod barnet, barnet selv eller barnets far
- Følelse af utilstrækkelighed
- Besvær med at træffe beslutninger
- Glemsomhed og forvirring
- Angst for at være alene
- Skyldfølelse
- Følelsen af håbløshed - der er ingen ende på det her
- Følelsen af at være fanget og ikke kunne slippe fri
- Træthed og udmattethed

Man kan også have fysiske symptomer:

- Ammeproblemer
- Smerter fra hoved, mave, musklerne i kroppen
- Fornemmelsen af at der ligger en jernring om dit hoved
- Svimmelhed, følelsen af at skulle besvime
- Hjertebanken
- Nervøsitet - ryster på hænderne
- Klump i halsen
- Vejrtrækningsproblemer

Der findes flere symptomer end de her nævnte, men hvis du kan nikke genkendende til bare nogle af disse, så synes jeg at du skal tale med din læge om, hvorvidt du måske har en efterfødselsreaktion og brug for hjælp til at komme igennem dette.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, pas godt på hinanden og rigtig meget held og lykke.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København