Svar: Svært ved at håndtere gråden
23. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Jane
Til en vis grad er det helt normalt og meget vigtigt at blive påvirket af sit barns gråd. Det er netop vigtigt at man reagerer når barnet græder, da gråd er barnets eneste måde at fortælle noget er galt og at barnet har brug for hjælp ... Derfor skal det skære i dit mødrene hjerte, når August græder.
MEN, det er også vigtigt at du kan rumme det. At kunne rumme betyder at du kan holde ud at han har det som han har det og at du ikke tager det personligt. Små børn græder og bruger gråd som en del af deres sprog, det er en måde at udtrykke sig på, en måde at kommunikere på. Gråden kan skyldes flere ting, det kan være behovet for en ren ble, behov for mad, behov for at blive holdt om, sunget for, kærtegnet, vugget, behov for at sove og hjælp til at finde ro. Det kan også være udtryk for at barnet har ondt og skal have hjælp der.
Gråd er altså naturligt og man siger normalt at børn sammenlagt vil græde ca 1 time i døgnet, simpelthen fordi gråd er en måde at udtrykke sig på - MEN gråden skal naturligt også stoppe, du skal føle at når du handler på dit barns gråd, opfylder din drengs behov så stopper hans gråd og han får det tydeligt meget bedre og er hurtigt glad igen.
Når du reagerer så voldsomt som du gør - hvad handler det så om? Er det fordi du tager hans gråd personligt, er du bange for at du ikke gør det godt nok, føler du dig som en dårlig mor, eller? Der kan ligge rigtig mange ting bag og det er vigtigt at du prøver at gennemtænke og mærke hvad det er der sker.
Måske har du oplevet svigt, når du selv har været ked af det og det ligger så grundlæggende og dybt i dig, at du bliver bange for at overføre det til din dreng.
Måske har du andre tanker om at du kan komme til at gøre ham ondt, eller at du kommer til at skade dig selv. Måske har du tanker om at noget er galt og du bliver bekymret for hans trivsel og om han er syg, du føler dig måske utilstrækkelig, føler skyld fordi han græder. Måske er du bange for at være alene ...måske føler du dig bare træt og udmattet.
Det kan også være at graviditeten og fødslen ikke er forløbet som du havde regnet med, måske er der sket noget undervejs, som gør dig bekymret og ked af det nu - tanker og oplevelser du er nødt til at få bearbejdet.
Der kan være rigtig mange årsager til at du har det som du har det og det lyder umiddelbart som om at det ville være en rigtig god idé at du talt med nogen omkring det. Her naturligt din mand, men også din sundhedsplejerske og din læge.
Det kan ikke udelukkes at du kan have en efterfødselsreaktion, som godt kan være meget mild, men som naturligt skal behandles - f.eks. med samtaler, hvor du får sat ord på nogle af de tanker og følelser du har.
Måske er det deciderede angstanfald du har. Det sker at kvinder får dette i forbindelse med at blive mødre. Det at blive mor, det at få så stort et ansvar for et andet menneske kan medføre at man bliver angst og at du netop bliver ekstra overfølsom overfor din drengs gråd og derfor reagerer som du gør.
Du skal ikke være ked af at bede om hjælp. Det er ikke pinligt eller skamfuldt - det er faktisk helt normalt at der kommer en reaktion på at blive mor. Hos nogen er reaktion bare lidt for voldsom og det er vigtigt at få talt om dette og få det bearbejdet. Så ring til din læge eller din sundhedsplejerske og få en snak om hvordan du egentlig går rundt og har det.
Stort knus herfra - pas godt på hinanden!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske