Svar: Mulig brok hos mor
22. september 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Lone
Den latinske betegnelse for brok er Hernie og man kan have brok flere steder på kroppen. Der findes f.eks. navlebrok, lyskebrok eller brok i bugvæggen som det lyder som om at du har - det hedder også Hernia ventralis, hvis du vil søge information om dette.
I Danmark er det den praktiserende læge der vurderer om det er brok man har, hvad type og hvorvidt det skal behandles. Det er egen læge der sender henvisning til sygehuset, hvis man skal opereres.
Det er ikke korrekt at man skærer fra øverst til nederst på maven, så vidt jeg ved er operation for brok et lille indgreb. Man går ind der, hvor udposningen er, skærer det fedtvæv som evt. sidder i åbningen væk eller skubber tarmen ind på plads og syer derefter åbningen sammen og lukker igen. Der er normalt ikke tale om at man åbner hele vejen, som du har fået at vide og der er normalt heller ikke nogen særlige komplikationer ved operation for brok ...
Hvorvidt du kan lave maveøvelser, tør jeg ikke svare på. Det afhænger helt af hvorvidt din tarm risikerer at blive klemt i den lille åbning der er ...
Når man ligger ned på ryggen, så vil herniet ofte glide på plads, fordi belastningen på bugvæggen er mindre, man siger at der er tale om et reponibelt hernie. Hvis herniet ikke glider på plads i liggende stilling eller ikke kan skubbes på plads, kaldes det et irreponibelt hernie. Denne form for hernie gør ofte mere ondt.
Hvis brokket bliver klemt, så kan blodforsyningen til brokket blokeres og man taler om et inkarcereret hernie. Dette skal behandles akut og symptomerne er stærke smerter ved udposningen, rødme og blålig misfavning omkring brokket, herniet føles spændt og det vil ofte også medføre opkastninger fordi tarmen er klemt af ...
Da du har fået konstateret at din udposning skyldes tarmen og da du oplever kvalme, så lyder det faktisk ikke så hensigtsmæssigt med en masse øvelser, som risikerer at afklemme brokket yderligere ... I hvert fald ikke uden at aftale det med en læge.
Jeg kan godt forstå du gerne vil undersøges eller vejledes i DK, når I kommer hertil snart, spørgsmålet er bare hvordan og af hvem - hvis du ikke har mulighed for at benytte alment praktiserende læge, så kan du søge vejledning på diverse privathospitaler. Jeg skal sende dig et link.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske