Svar: Arp og tør bag ørene
17. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Fie
Jeg tror nu ikke det er mig der har rådgivet dig om mandelolie, men det er fint at du har forsøgt det ... :)
Det sker nogle gange, at olie ligesom lukker det hele inde, giver en hinde som forhindrer hovedbunden i at få luft og måske er det sket hos jer.
Det lyder også som om at din datter har rigtig meget hår og derfor tænker jeg, at du måske skulle prøve at vaske hendes hår og hovedbund grundigt og så hjælpe med at der kommer luft til og gang i blodcirkulationen i hovedbunden.
Jeg vil derfor anbefale dig at du prøver at vaske hendes hår med en mild uparfumeret flydende sæbe, som du skummer godt og masserer godt rundt i håret og ned i hovedbund. Masser i bløde cirkelbevægelser, så du virkelig får sat gang i blodomløbet men naturligvis ikke gør hende ondt :) Skyl så sæben grundigt ud, red hendes hår godt igennem men en tættekam (for at fjerne evt. skaller) og evt. en blød babybørste.
Undgå hue, hatte osv. prøv at lade lidt luft komme til hendes hoved, når du har mulighed for det - hun skal naturligvis stadig beskyttes mod solen.
Det er generelt vigtigt at hun holdes ren i alle hudfolder - og også bag ørerne. Du må her også gerne vaske hende med lidt mild uparfumeret sæbe, som du skummer op på en klud - når du nu er igang med håret, så tag lige området bag ørerne med.
Sørg for at tørre godt efter, så hun ikke er fugtig bag ørerne, duptørre med en stofble eller lignende og vær opmærksom på at der sandsynligvis løber mælk om bag hendes ører når hun spiser og det samler sig så som skorper. Så vær obs på at vaske og tørre bag ørerne både i forbindelse med at hun får mælk men også i forbindelse med bad :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske