Svar: Overdreven brug af sut

4. september 2009

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lene

Tak for dit brev :) Når jeg læser din beskrivelse, så får jeg lidt indtryk af at sutten er lidt en leg, jeres dreng nyder at have den og når I prøver at få den fra ham, så bliver det en leg for ham ...

Jeg får også indtryk af at I ofte fjerner den ved at distrahere ham og at han så bliver ulykkelig, når han pludselig opdager at den er væk. Det kan jeg godt forstå, han er jo et eller andet sted 'snydt' og det bryder ingen af os om at blive ...

I vuggestuen har de ganske givet ikke problemer, fordi der har sutten en fast plads og der er helt faste regler omkring brug af sut. Den ligger f.eks. ved hans sovedyne eller hænger på hans plads og sådan er det - samme regler skal I have derhjemme.

Det er slut med at snyde sutte væk og distrahere, I skal i stedet lave en aftale om at lægge sutten på plads og så ligger den der, indtil han reelt har brug for den. Så behøver han ikke blive ekstra ked af det, savner han den, så kan I vise ham at den stadig ligger hvor I har lagt den (sammen med ham), evt. lade ham sutte lidt på den og så lægge den tilbage "der ligger den til du skal sove..".

Vær åbne og ærlige, lad være med at snyde ham, vis ham sutten og tag ham med i processen "vi ligger lige sutten her, der ligger den fint ...

Annonce

... indtil du får brug for den igen".

Hvis han en gang imellem gerne vil have den og tydeligt viser at ville lege lidt omkring sutten, altså at det er lidt sjov og ikke fordi han reelt har brug for sutten, så vær med på legen "nå din lille bøllespirer, vil du ha din sut ... du kan tro nej, du skal ikke have sut, du skal kildes ..." eller hvad I nu kan finde på og så give ham en ordenlig kildetur, lade som om I spiser ham osv. så han virkelig mærke sig selv og jer og får kontakten og nærheden på en helt anden måde.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Han er stadig ikke så gammel og sutten er af stor betydning for ham, derfor er det også reelt at han får den. De fleste børn er 3 år inden de begynder at kunne undvære deres sut. Men I må gerne have lidt regler og stille og roligt begynde at stille lidt krav "sutten ud af munden, så jeg kan høre hvad du siger .." eller lignende, så han ikke bare konsekvent får lov til at rende med den hele tiden.

Og så skal han naturligvis også have lov til at have den en gang imellem når han er træt og mangler overskud efter en lang dag. Han er jo stadig kun godt 1½ år og lidt sut og den trøst den giver - det skal der også være plads til :)

For lidt og for meget - det er en svær balance, men jeg håber du har fået lidt idéer med på vejen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine