Svar: Overdreven brug af sut
4. september 2009
Alder:
19 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :) Når jeg læser din beskrivelse, så får jeg lidt indtryk af at sutten er lidt en leg, jeres dreng nyder at have den og når I prøver at få den fra ham, så bliver det en leg for ham ...
Jeg får også indtryk af at I ofte fjerner den ved at distrahere ham og at han så bliver ulykkelig, når han pludselig opdager at den er væk. Det kan jeg godt forstå, han er jo et eller andet sted 'snydt' og det bryder ingen af os om at blive ...
I vuggestuen har de ganske givet ikke problemer, fordi der har sutten en fast plads og der er helt faste regler omkring brug af sut. Den ligger f.eks. ved hans sovedyne eller hænger på hans plads og sådan er det - samme regler skal I have derhjemme.
Det er slut med at snyde sutte væk og distrahere, I skal i stedet lave en aftale om at lægge sutten på plads og så ligger den der, indtil han reelt har brug for den. Så behøver han ikke blive ekstra ked af det, savner han den, så kan I vise ham at den stadig ligger hvor I har lagt den (sammen med ham), evt. lade ham sutte lidt på den og så lægge den tilbage "der ligger den til du skal sove..".
Vær åbne og ærlige, lad være med at snyde ham, vis ham sutten og tag ham med i processen "vi ligger lige sutten her, der ligger den fint indtil du får brug for den igen".
Hvis han en gang imellem gerne vil have den og tydeligt viser at ville lege lidt omkring sutten, altså at det er lidt sjov og ikke fordi han reelt har brug for sutten, så vær med på legen "nå din lille bøllespirer, vil du ha din sut ... du kan tro nej, du skal ikke have sut, du skal kildes ..." eller hvad I nu kan finde på og så give ham en ordenlig kildetur, lade som om I spiser ham osv. så han virkelig mærke sig selv og jer og får kontakten og nærheden på en helt anden måde.
Han er stadig ikke så gammel og sutten er af stor betydning for ham, derfor er det også reelt at han får den. De fleste børn er 3 år inden de begynder at kunne undvære deres sut. Men I må gerne have lidt regler og stille og roligt begynde at stille lidt krav "sutten ud af munden, så jeg kan høre hvad du siger .." eller lignende, så han ikke bare konsekvent får lov til at rende med den hele tiden.
Og så skal han naturligvis også have lov til at have den en gang imellem når han er træt og mangler overskud efter en lang dag. Han er jo stadig kun godt 1½ år og lidt sut og den trøst den giver - det skal der også være plads til :)
For lidt og for meget - det er en svær balance, men jeg håber du har fået lidt idéer med på vejen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske