Svar: Ændret adfærd - 4 mdr.

27. august 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lis

Det er rigtig godt at du har fået tjekket din datters ører, for hendes virren med hovedet og gråd når hun sover, kunne godt lyde som øreproblemer - men det er udelukket, i hvertfald var det ikke noget med ørerne, den dag hun blev tjekket :)

Så er problemet sandsynligvis maven og det siger jeg, fordi du fortæller at afføringen har ændret sig, den har ændret lidt konsistens og lidt farve og hun prutter også en del. Det lyder også som om at hun har svært ved at slappe af i maven og dermed i benene og derfor ikke bryder sig om at du nu prøver at cykle med og bevæge hendes ben.

Du har allerede gjort dig mange gode overvejelser omkring maven og mavefunktionen og det er vigtigt at du stadig hjælper hende med lidt bengymnastik. Det er også vigtigt at du får hende til at bøvse godt i forbindelse med amningen og så kan du tale med lægen om, hvorvidt I evt. skal forsøge med Mylicondråber, som hun skal have ca 15 minutter før hvert måltid.

Det hjælper ofte med et lunt bad og det kan også nogle gange få hende til at slappe helt af i maven, hvis du blæser på hendes numse med en føntørrer, når hun ligger på puslebordet, med bleen af. Det er naturligvis vigtigt at holde øje med temperaturen så hun ikke brænder sig :)

Det er også rigtig godt at du er opmærksom på om du er begyndt at spise eller drikke noget du ikke plejer. De brune tråde i afføringen leder umiddelbart mine tanker hen på banan - har du spist mere banan end ellers? Hvad med kaffe, er du begyndt at drikke dette eller hvad med sådan noget som spinat eller kål? Det er nogle af de fødevarer som børn nogle gange reagerer på.

Tandfrembrud er naturligvis også en mulighed, de fleste børn er dog ældre inden de får tænder, men ...

Annonce

... hos nogle børn kommer de tidligt og det kan ikke udelukkes.

Mange børn er kede af at sidde i autostol og det handler ofte mere om udvikling og lyst til at være aktive og være med - det at sidde i autostol eller skråstol er en meget passiv stilling for barnet. Det vil undre mig meget, om hun har problemer med ryggen og lægen har jo heller ikke fundet noget der umiddelbart - det er dog lægen der skal vurdere det og som også må vurdere, hvorvidt der er behov for særlig behandling.

Det er vigtigt at du lægger hende på maven så meget som muligt og gerne både hen over dine lår og også hen over ammepude eller lignende. Det hjælper hende til ro i maven, men styrker også hendes ryg og nakkemuskler, hvilket i sig selv er meget vigtigt :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At ammebehovet har ændret sig kan skyldes flere ting. Det kan naturligvis være fordi hun har problemer med maven og derfor ikke har lyst til at spise særlig meget. Det kan dog også sagtens hænge sammen med hende alder og udvikling, at hun har travlt med at opleve og mærke verden og derfor svært ved at koncentrere sig om maden - og så kan det også hænge sammen med at hun nu er blevet så stor, at hun har større vacuum, dier mere effektivt og længe og derfor tager hurtigt og rigtig godt fra. Så længe hun har fine våde bleer, så burde du ikke være bekymret her - og det lyder det som om at hun har.

Oplever du at sukkervandet giver hende ro i maven? Hvis det gør det, så har hun ganske givet lidt ondt i maven og sammen med lidt sukkervand kan det være fint at give hende en sut. Det at sutte kan hjælpe både mad og luft igennem systemet og dermed være med til at give lidt ro.

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder