Svar: Valg af pasning
26. august 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Birgitte
Det lyder som om at din datter er et rigtig dejligt sted, med en dagplejer der rummer hende, børnenes forskellighed generelt, giver omsorg osv. og vigtigst af alt - hun er selv rigtig glad for at være der.
Jeg synes absolut ikke der er grund til at flytte hende før hun skal i børnehave. Det er rigtig fint at hun lærer at være den ældste i en periode, når hun starter i børnehaven, vil hun være en af de yngste - og så har hun ligesom prøvet begge dele og har god erfaring med det :)
Det er altså ikke problematisk at være den ældste i en 9 måneders periode, netop når man er den ældste, så får man måske lov til andre ting, kan hjælpe til på en anden måde og får naturligt tildelt lidt ansvar - skal lære at 'passe lidt på de små', tage særligt hensyn til dem der er yngre end en selv osv. Det er også vigtig læring at få med sig.
Børn skal så vidt muligt udsættes for så få skift som muligt og da jeres datter er tryg og glad ved dagplejen, så synes jeg det er naturligt at lade hende blive der. Netop det at få trygheden, det mindre og tætte miljø og derigennem blive styrket til at klare børnehaven og de nye udfordringer det stiller, det lyder godt for hende.
Jeg synes I skal lade jeres datter blive hvor hun er og flytte hende i børnehave til næste år, når hun bliver 3 år gammel. Det lyder som det bedste for hende :)
Håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke med hende :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske